SCHOOL HEALTH PROGRAM AND ITS TRANSVERSALITY AS A PUBLIC POLICY IN SCHOOL ENVIRONMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i9.186

Keywords:

analyze the transversality of the Health in Schools

Abstract

Objective: To analyze the transversality of the Health in Schools Program as a public policy in school environments. Method: This is an integrative literature review, 07 Brazilian studies were included between the years 2017 to 2022, to answer the following research question: How does the transversality between health and education at school occur through the Saúde nas Escolas Program? Results and discussion: The program is a potent intersectoral strategy between health and education, although many professionals do not take this premise for granted. Obstacles were revealed in the implementation of the policy regarding the hegemony of the biomedical model in health actions, little participation of the education sector, lack of adherence of schools to the program, little pedagogical training of those involved, ineffective evaluation and monitoring. Final considerations: The Health in Schools Program proves to be a strategic tool to overcome the barriers between health and education in order to promote health and improve the quality of life of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalyta Corrêa Amaral Gomes

Bióloga. Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Maria Luiza de Araújo Brito

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Lucineide Oliveira de Sousa

Pedagoga. Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Emanuela de Oliveira Reis

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Maria Fernanda Alves Gonçalves

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Maria Milena Moreira de Sousa

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE.

Thíria Lauren Silva Barros

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE

 

Beatriz Maria Lima Avelino

Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina/PE

Victor Hugo da Silva Martins

Enfermeiro pela Universidade Federal do Vale do São Francisco em Petrolina/PE. Doutorando em Enfermagem pela Universidade de Pernambuco/Universidade Estadual da Paraíba

 

References

ALVES, Maria Julia et al. Ação interdisciplinar de promoção í saúde no programa escola da família: relato de experiência de residentes do programa multidisciplinar em saúde da família. Nursing (São Paulo), v. 22, n. 252, p. 2875-2877, 2019. DOI: https://doi.org/10.36489/nursing.2019v22i252p2875-2877

ASSAD, Suellen Gomes Barbosa et al. Saúde em roda: a experiência intersetorial entre saúde e educação. Rev. enferm. UFPE on line, p. 470-473, 2017.

BRASIL, República Federativa. Decreto presidencial Nº. 6.286, de 5 de dezembro de 2007 que cria o Programa Nacional de Saúde na Escola. Brasília, DF. Diário Oficial da União, de 06 de dezembro de 2007. Seção 2, p. 02. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/dec_6286_05122007.pdf

CARVALHO, F. F. B. DE. A saúde vai à escola: A promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis, v. 25, n. 4, p. 1207–1227, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009

CAVALCANTI, P. B.; LUCENA, C. M. F.; LUCENA, P. L. C. Programa Saúde na Escola: interpelações sobre ações de educação e saúde no Brasil / Program Health in the School: interpellations on action of education and health in Brazil. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 14, n. 2, p. 387, 2015. DOI: https://doi.org/10.15448/1677-9509.2015.2.21728

FARIAS, Isabelle Carolline Veríssimo de et al. Análise da intersetorialidade no Programa Saúde na Escola. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, p. 261-267, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n2e02642014

FEROLLA, Luna Marquez; PASSADOR, Cláudia Souza; PASSADOR, João Luiz. Dez anos da política pública intersetorial programa saúde na escola: panorama descritivo por análise documental. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, v. 27, n. 2, p. 139-149, 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/PublicatioCi.Soc.v.27i2.0001

HELENA, H.; MACIEL, M. Transversalidade e intersetorialidade das políticas públicas: desafios da gestão social. p. 1–13, 2011.

LIMA, Ana Wládia Silva de et al. Educação em saúde na ou com a escola?. Rev. enferm. UFPE on line, p. 1790-1799, 2018. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i6a236475p1790-1799-2018

OLIVEIRA, Fernanda Piana Santos Lima et al. Avaliação do Programa Saúde na Escola com foco na integração entre Unidade Básica de Saúde e Escola de Ensino Fundamental: um estudo de caso em Belo Horizonte, Brasil. 2017.

PINTO, Maria Benegelania. Promoção da saúde e a relação entre escola e comunidade: potencialidades para a transformação social. 2019.

SILVA JUNIOR, A. J. School health program: Limits and intersectoral possibilities. Interface: Communication, Health, Education, v. 18, n. 51, p. 797–799, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0583

SOUSA, M. C. DE; ESPERIDIÃO, M. A.; MEDINA, M. G. A intersetorialidade no Programa Saúde na Escola: avaliação do processo político-gerencial e das práticas de trabalho. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 6, p. 1781–1790, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016

VIEIRA, Lidiane Sales; BELISÁRIO, Soraya Almeida. Intersetorialidade na promoção da saúde escolar: um estudo do Programa Saúde na Escola. Saúde em Debate, v. 42, p. 120-133, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018s409

Published

2022-09-20

How to Cite

Gomes, T. C. A., Brito, M. L. de A., Sousa, L. O. de, Reis, E. de O., Gonçalves, M. F. A. ., Sousa, M. M. M. de ., … Martins, V. H. da S. (2022). SCHOOL HEALTH PROGRAM AND ITS TRANSVERSALITY AS A PUBLIC POLICY IN SCHOOL ENVIRONMENTS . RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY, 2(9), e29186. https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i9.186

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)