INFORMATICS AS A RESEARCH SUPPORT TOOL: ORGANIZATION, ANALYSIS, AND KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE DIGITAL AGE
DOI:
https://doi.org/10.70187/recisatec.v5i3.395Keywords:
Scientific research, Information organization, Knowledge management, Digital toolsAbstract
This article explores the impact of information technology and digital tools on the scientific research process, highlighting their importance in organizing, analyzing, and managing knowledge. It presents the evolution of information organization, from bibliographic classification systems to modern digital platforms. It discusses the use of boolean operators and search refinement techniques, such as quotation marks, asterisks, and proximity filters, which enhance the precision of information retrieval. Additionally, it addresses tools for reference management, qualitative and quantitative analysis, and the creation of personal databases. The adaptation to new technologies and interdisciplinarity are emphasized as essential for scientific progress in the digital age. Based on an exploratory bibliographic review, the article reinforces the need for researchers to master these tools to optimize their work and enhance scientific production.
Downloads
References
BARROS, José D’Assunção. Os conceitos: seus usos nas ciências humanas. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2016. 203 p. ISBN 978-85-326-5263-8.
BUSH, Vannevar. As We May Think. The Atlantic, p. 101–108, 1945. Disponível em: <https://x.gd/Y30SJ>. Acesso em: 23 dez. 2021.
CERVANTES, Brígida Maria Nogueira; SUENAGA, Cynthia Maria Kiyonaga; RODRIGUES, Maria Rosemary. Os conceitos no tratamento da informação arquivística: unidade basilar para a compreensão do conteúdo documental. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 22, spe, p. 131–151, 2017. doi:10.1590/1981-5344/3237. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3237
CHILDRESS, Diana. Johannes Gutenberg and the Printing Press. Mineapolis, MN: Twenty-First Century Books, 2008. 160 p. (Pivotal Moments in History). ISBN 978-0-7613-4024-9.
CORI, René; LASCAR, Daniel. Mathematical Logic: A Course with Exercises. Oxford: Oxford University Press, 2002. 360 p. ISBN 0-19-850049-1.
CRAMA, Yves; HAMMER, Peter L. Boolean Functions: Theory, Algorithms, and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 711 p. (Encyclopedia of mathematics and its applications). ISBN 978-0-521-84751-3.
ENCYCLOPAEDIA BRITANNICA. George Boole. In: The Editors of Encyclopaedia Britannica (Org.). Encyclopædia Britannica, London: Britannica Group, 2021. Disponível em: <https://www.britannica.com/biography/George-Boole>. Acesso em: 23 dez. 2021.
FERNEDA, Edberto. Recuperação de informação: análise sobre a contribuição da ciência da computação para a ciência da informação. São Paulo, 2003. 147 p. Disponível em: <https://shre.ink/afOO>. Acesso em: 18 ago. 2023.
FREITAG, Raquel Meister Ko. A dadidade (ou dadidão) do dado. Revista Linguística Rio, v. 3, n. 1, p. 1–14, 2017. Acesso em: 23 dez. 2021.
FREITAG, Raquel Meister Ko.; MARTINS, Marco Antonio; TAVARES, Maria Alice. Bancos de dados sociolinguísticos do português brasileiro e os estudos de terceira onda: potencialidades e limitações. Alfa : Revista de Linguística, v. 56, n. 3, p. 917–944, 2012. doi:10.1590/S1981-57942012000300009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-57942012000300009
GIVANT, Steven; HALMOS, Paul. Introduction to Boolean Algebras. New York, NY: Springer, 2009. 589 p. (Undergraduate Texts in Mathematics). ISBN 978-0-387-40293-2; 978-0-387-68436-9.
GUARIDO, Maria Duarte Moreira. Como usar e aplicar a CDD. 22. ed. São Paulo: Coordenadoria Geral de Bibliotecas da UNESP, 2012. 96 p. ISBN 978-85-98176-21-5.
GUIMARÃES, José Augusto Chaves. A dimensão teórica do tratamento temático da informação e suas interlocuções com o universo científico da International Society for Knowledge Organization (ISKO). Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 1, n. 1, p. 77–99, 2008. doi:10.26512/rici.v1.n1.2008.940. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v1.n1.2008.940
KUHN, Thomas Samuel. A Estrutura das Revoluções Científicas. 13. ed. São Paulo: Editora Perspectiva Ltda, 2018. 323 p. (Debates, 115). ISBN 978-85-273-0111-4.
MARBÁN, R. M. Operadores booleanos en la recuperación de información. Cidade da Guatemala: OEA-ICAITI, 1997. 43 p.
OTLET, Paul. Traité de documentation: Le livre sur le livre. Editiones Mundaneum; Palais Mondial; Imp. Van Keerberghen & fils, p. 452, 1934. Disponível em: <https://x.gd/NrLuo>. Acesso em: 21 fev. 2024.
OTLET, Paul. Documentos e Documentação. Congresso Mundial da Documentação Universal, realizado em Paris, Rio de Janeiro: Biblioteconomia, Informação & Tecnologia da Informação (BITI), 1937. Disponível em: <http://www.conexaorio.com/biti/otlet/>. Acesso em: 23 dez. 2021.
OTLET, Paul. Tratado de Documentação: O livro sobre o livro. Brasília: Briquet de Lemos, 2018. 742 p. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/32627>. Acesso em: 23 dez. 2021.
RAYWARD, W. Boyd. The Universe Of Information: The Work of Paul Otlet For Documentation and International Organisation. Moscow: International Federation for Documentation (FID), 1975. 395 p.
RAYWARD, W. Boyd. The origins of information science and the International Institute of Bibliography/International Federation for Information and Documentation (FID). Journal of the American Society for Information Science, v. 48, n. 4, p. 289–300, 1997. doi:10.1002/(SICI)1097-4571(199704)48:4<289::AID-ASI2>3.0.CO;2-S. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199704)48:4<289::AID-ASI2>3.0.CO;2-S
RESENDE, José Manuel. Hoje a folha de Excel é que manda?: As outras faces das desigualdades. In: Setton, Maria da graça Jacintho; TORRES, L. L.; GOMES, E. E.; SEABRA, T.; JARDIM, F.; DIONÍSIO, B.; CORROCHANO, M. C. (Org.). Mérito, desigualdades e diferenças: cenários de (in)justiça escolar no Brasil e em Portugal, Alfenas: Editora Universidade Federal de Alfenas, 2017. ISBN 978-85-63473-27-1, p. 12–28.
RESENDE, José Manuel. Políticas de philia como traduções das turbulentas sociabilidades escolares: a circulação do reconhecimento como referência na constituição dos laços políticos. AntroPolítica, n. 44, p. 101–123, 2018. doi:10.22409/antropolitica2018.0i44.a41958. DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2018.0i44.a41958
RESENDE, José Manuel. As provas da hospitalidade nas escolas do Ensino Secundário em Portugal. In: ESTEVES, P.; TEIXEIRA, P. (Org.). Escola justa: Diversidades, Desafios e Possibilidades, Curitiba/PR: Brazil Publishing, 2019a. ISBN 978-85-68419-98-4. Disponível em: <https://x.gd/dXKIi>. Acesso em: 21 fev. 2024, p. 64–102.
RESENDE, José Manuel. Dar conta da permanência na escola. In: CARMO, G. T. do (Org.). Dar conta da permanência: Da invisibilidade à publicitação de uma pergunta, Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2019b. 144 p. (Coleção Permanência na Educação. ISBN 9788556351272, p. 14–46.
RESENDE, José Manuel. O tempo acidentado na escolarização: Tempos desigualados, tempos celebrativos, tempos ardilosos. In: PINHAL, J.; CAVACO, C.; CARDONA, M. J.; COSTA, F. A.; MARQUES, J.; FARIA, A. R. (Org.). Tempos, Espaços e Artefactos em Educação - Atas do XXVI Colóquio da AFIRSE Portugal, Lisboa: AFIRSE Portugal, 2020. ISBN 978-989-8272-39-3. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10174/27876>. Acesso em: 18 ago. 2023, p. 66–80.
RESENDE, José Manuel; BEIRANTE, David Alexandre Assunção Paz. Educar a sexualidade a várias temperaturas na escola portuguesa. ETD - Educação Temática Digital, v. 20, n. 2, p. 391–412, 2018. doi:10.20396/etd.v20i2.8650670. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i2.8650670
RESENDE, José Manuel; CAETANO, Pedro; DIONÍSIO, Bruno; MENDES, Maria Manuela; MELO, Maria Benedita; CAETANO, Pedro Jorge da Costa; RESENDE, José Manuel Vieira Soares de. Das experiěncias de (des)qualificação das pessoas à precariedade dos laços entre os seres que habitam o mundo escolar. DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, v. 7, n. 1, p. 11–38, 2014. Disponível em: <https://x.gd/hXFGA>. Acesso em: 21 fev. 2024.
RESENDE, José Manuel; CARVALHO, José Maria Baptista de. Educação Literária: controvérsias pedagógicas entre o Ministério da Educação e da Ciência e a Associação de Professores de Português. Pedagogía y Saberes, n. 50, p. 133–145, 2019. doi:10.17227/pys.num50-6845. DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num50-6845
RESENDE, José Manuel; CARVALHO, José Maria Baptista de. Os filhos de um deus menor: de arisco à chegada à acolhida pela philia. Revista Vértices, v. 23, n. 3, p. 615–634, 2021a. doi:10.19180/1809-2667.v23n32021p615-634. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p615-634
RESENDE, José Manuel; CARVALHO, José Maria Baptista de. Transitar no habitar e habitar transitando: nos rastos da experiência criativa de um pintor abstrato residente no Pisão. Revista Sociedade e Estado, v. 36, n. 2, p. 487–512, 2021b. doi:10.1590/s0102-6992-202136020006. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202136020006
RESENDE, José Manuel; CARVALHO, Guilherme Paiva de; SOARES, Aline Raiany Fernandes. O Arco-da-Velha na Escola: no reconhecimento público das diversidades culturais em escola inclusa. Revista Vértices, v. 23, n. 3, p. 652–670, 2021. doi:10.19180/1809-2667.v23n32021p652-670. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p652-670
RESENDE, José Manuel; DIONÍSIO, Bruno. Itinerários à luz da Sociologia Pragmática : o que os lugares comuns trazem à comunalidade escolar. Terceiro Milênio: Revista Crítica de Sociologia e Política, v. 6, n. 1, p. 198–235, 2016. Disponível em: <https://shre.ink/afJa>. Acesso em: 18 ago. 2023.
RESENDE, José Manuel; GOUVEIA, Luís Carlos Pinto; BEIRANTE, David Alexandre Assunção Paz. Está o governo da escola sob o comando da norma padronizada?: Quando a crítica mordaz curto-circuita as ordens de grandeza das formas de governação. Sociologia Online, n. 21, p. 11–35, 2019. doi:10.30553/sociologiaonline.2019.21.1. DOI: https://doi.org/10.30553/sociologiaonline.2019.21.1
RESENDE, José Manuel; GOUVEIA, Luís Carlos Pinto; BEIRANTE, David; SOUZA, Lucas Freitas de. Compor o reconhecimento: explorar laços com os outros na escola. Educação e Pesquisa, v. 47, p. 1–20, 2021. doi:10.1590/s1678-4634202147238697. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147238697
RESENDE, José Manuel; SOUZA, Lucas Freitas de. “As flores do mal”: A experiência da denegação do outro generalizado na internet. Estudos de Sociologia, v. 2, n. 25, p. 213–235, 2019a. doi:10.51359/2317-5427.2019.244031. DOI: https://doi.org/10.51359/2317-5427.2019.244031
RESENDE, José Manuel; SOUZA, Lucas Freitas de. Pelas portas de vidro da internet: As examinações (in)comensuráveis da figura do estrangeiro. Desenvolvimento e Sociedade, v. 6, p. 95–108, 2019b. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10174/26993>. Acesso em: 18 ago. 2023.
SAKS, Flavia do Canto. Busca Booleana: Teoria e Prática. Curitiba/PR, 2005. 61 p. Disponível em: <https://x.gd/KUIKE>. Acesso em: 23 dez. 2021.
SANTOS, Paola de Marco Lopes dos. O ponto de inflexão Otlet: uma visão sobre as origens da documentação e o processo de construção do princípio monográfico. São Paulo, 2006. 146 p. Disponível em: <https://x.gd/yUBG3>. Acesso em: 20 fev. 2024.
SMIT, Johanna. O que é documentação. São Paulo: Editora Brasiliense S.A, 1986. 85 p. (Coleção Primeiros Passos, 174).
SOUZA, Edivanio Duarte de. O objeto de estudo da Ciência da Informação das condições da epistemologia interdisicplinar. XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (ENANCIB), Florianópolis: ENANCIB, 2013. Disponível em: <https://x.gd/Krj7X>. Acesso em: 21 fev. 2024, p. 1–18.
SOUZA, Lucas Freitas de. Gestão da informação e do conhecimento: dicas para a pesquisa acadêmica. Revista Interdisciplinar, v. 12, n. 3, p. 79–87, 2019. Disponível em: <https://abrir.link/dat8u>. Acesso em: 20 dez. 2023.
WHITESITT, J. Elson. Boolean algebra and its applications. New York: Dover Publications, Inc., 2010. 251 p. ISBN 978-0-486-15816-7.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.