PODCAST AS A LEARNING STRATEGY IN THE TRAINING PROCESS OF A RESIDENT PHYSIOTHERAPIST IN MENTAL HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i4.272

Keywords:

Health education, Webcast, Communication, Physiotherapy, Mental health

Abstract

Objective: To point out the contributions arising from the process of building an academic portfolio transformed into episodes of a podcast. Methodology: Descriptive study with a qualitative approach, in the modality of experience report, developed from the experiences and experiences of a resident physiotherapist in mental health, being pointed out possible contributions in the process of construction of an academic portfolio and questions about the protagonism and autonomy in the process of teaching, learning and participation. Results: We produced 13 descriptive episodes of a podcast, aimed at the execution of the learning objectives consolidated in the transversal theoretical axes: psychiatric reform module and history of madness; Brazilian psychiatric reform and public policies; care devices with psychosocial care network; psychosocial rehabilitation with social inclusion through work and practice scenarios. Final considerations: It is believed that this scientific production is an important pedagogical teaching strategy, and can become a tool in the dissemination of knowledge focused on physiotherapy in mental health, because with the help of digital information and communication technologies, it can reach a greater number of people, both from the general public and from physiotherapists who are interested in updating the knowledge acquired during graduation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willamis Tenório Ramos

Fisioterapeuta residente do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental do Adulto (PRMSMA), da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE - UFS.

Maria do Socorro Claudino Barreiro

Professora Drª do Departamento de Enfermagem- Universidade Federal do Sergipe - UFS.

Carla Kalline Alves Cartaxo Freitas

Professora Drª do Departamento de Enfermagem - Universidade Federal de Sergipe - UFS.

Ana Catarina Leite Veras Medeiros

Fisioterapeuta pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Ciências da Saúde pelo Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães (CPqAM/FIOCRUZ). Especialista em Fisioterapia do Trabalho com ênfase em Ergonomia pela Faculdade Redentor/RJ e Especialista em forma de residência em Saúde Coletiva pelo Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães (CPqAM/FIOCRUZ). Especialista em processos educacionais em saúde, com ênfase em metodologias ativas do processo ensino-aprendizagem, pelo Instituto de Ensino e Pesquisa do Hospital Sirio Libanês (IEP/HSL).

Carlos Eduardo da Silva Portela

Universidade de Brasília. Psicólogo preceptor do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental do Adulto (PRMSMA), da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS).

References

CORADINI, Neirimar Humberto Kochhan; BORGES, Aurélio Ferreira; DUTRA, Charles Emerick Medeiros. Tecnologia educacional podcast na educação profissional e tecnológica. Revista eletrônica científica ensino interdisciplinar, v. 6, n. 16, 2020. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72020616216230

CHACÓN, Carmen T.; PÉREZ, Clevia J. El podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, n. 39, p. 41-54, 2011.

DUARTE, Sílvia Louzada; GARCIA, Maria Lúcia Teixeira. Reforma psiquiátrica: trajetória de redução dos leitos psiquiátricos no Brasil (Psychiatric Reform: the path of psychiatric beds reduction in Brazil. Emancipação, v. 13, n. 1, p. 39-54, 2013. DOI: https://doi.org/10.5212/Emancipacao.v.13i1.0003

DE CARVALHO, Rozana Neves Guimarães et al. Tecnologias digitais na educação. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 1, p. e412564-e412564, 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2564

DE CARVALHO, Rozana Neves Guimarães et al. Metodologias ativas para a aprendizagem na Instituição de Ensino Superior. Research, Society and Development, v. 11, n. 12, p. e293111234614-e293111234614, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34614

DE SOUZA, Dierlen Ferreira et al. Contribuições do Arco de Maguerez na formação em saúde: um relato de experiência/Contributions of Maguerez Arch for health training: an experience report. Journal of Nursing and Health, v. 11, n. 4, 2021.

DE OLIVEIRA, Lucca Correa Viana. O podcast no ensino de ciências da natureza:: uma revisão bibliográfica no Brasil e em Portugal. Recital-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, v. 4, n. 1, p. 188-200, 2022. DOI: https://doi.org/10.46636/recital.v4i1.193

DE MAGALHÃES, Murillo Nunes; RIBEIRO, Mara Cristina. A formação do fisioterapeuta e sua intersecção com a Saúde Mental: percepções dessa realidade. Debates em Educação, v. 12, n. 27, p. 266-284, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p266-284

FALCÃO, Rosana de Cássia Guedes et al. Cartilha educativa: possibilidades de caminhada no processo da Reforma Psiquiátrica. 2016. TCC (especialização) -Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.

GOMES, Rayana Maria Caminha Mendes et al. Café com Saúde: podcast como ferramenta de ensino nos cursos de saúde. Brazilian Journal of Technology, v. 3, n. 1, p. 48-58, 2020. DOI: https://doi.org/10.38152/bjtv3n1-002

HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. EDUCAUSE Review, Boulder, 2020.

IFEDAYO, Adu Emmanuel; ZIDEN, Azidah Abu; ISMAIL, Aziah Binti. Podcast acceptance for pedagogy: the levels and significant influences. Heliyon, v. 7, n. 3, p. e06442, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06442

MACHADO, Lucas Dias Soares et al. Health promotion conceptions and expressions in the training process of the multi-professional residency. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 30, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0129

MILLIGAN, Kevin John et al. Creation of a student-run medical education podcast: Tutorial. JMIR Medical Education, v. 7, n. 3, p. e29157, 2021. DOI: https://doi.org/10.2196/29157

MUSSI, Ricardo Frankllin; FLORES, Fabio Fernandes; DE ALMEIDA, Claudio Bispo. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 1-18, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

MUCIN, Danielle. As TICs no documento BNCC: a química nesse contexto. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

PAVAN, Fernanda Vicenzi et al. O cuidado em Saúde Mental: contribuições da fisioterapia. Revista Pesquisa em Fisioterapia, v. 11, n. 2, p. 279-281, 2021. DOI: https://doi.org/10.17267/2238-2704rpf.v11i2.3766

RAMOS, Willamis Tenório et al. Relato de experiência de um fisioterapeuta residente em saúde mental inserido em um hospital psiquiátrico do distrito federal. Journal of Education Science and Health, v. 2, n. 4, p. 01-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i4.145

SANTOS, Thaiane Santana et al. Contribuições de um projeto de extensão durante pandemia por COVID-19: relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, p. e48711226065-e48711226065, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26065

SOUZA, Adriana Alves Novais; SCHNEIDER, Henrique Nou. Da educação 1.0 à educação 3.0: desafios para a prática docente no Século XXI. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-20, 2022. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.17555.014

REHFELDT, Márcia Jussara Hepp; SILVA, Maurício Severo. Podcast como recurso de aprendizagem: um elo entre as mídias digitais, a aprendizagem significativa e o educar pela pesquisa. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 26, n. Especial, p. 1171–1194, 2019. DOI: 10.14393/ER-v26nEa2019-10. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-10

VENDRUSCULO, Victor Göttems et al. O Uso de podcast como ferramenta de comunicação: auxiliar na educação permanente em saúde. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 6, n. 1 (supl.), p. 10-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v6i1.124230

VETROMILLE-CASTRO, Rafael; KIELING, Helena dos Santos. Metodologias ativas e recursos digitais para o ensino de L2: uma revisão sobre caminhos e possibilidades. Ilha do Desterro, v. 74, p. 351-368, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80662

Published

2023-04-08

How to Cite

Tenório Ramos, W., do Socorro Claudino Barreiro, M., Kalline Alves Cartaxo Freitas, C., Catarina Leite Veras Medeiros, A., & Eduardo da Silva Portela, C. (2023). PODCAST AS A LEARNING STRATEGY IN THE TRAINING PROCESS OF A RESIDENT PHYSIOTHERAPIST IN MENTAL HEALTH. RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY, 3(4), e34272. https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i4.272

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.