ANATOMICAL ART AND THE RENAISSANCE PUZZLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i1.6

Keywords:

Art, Anatomy, Michelângelo Buonarotti, Leonardo Da Vinci

Abstract

Art and human anatomy go hand in hand, in various ways, over time, as we can see in various anatomical drawings, sculptures and frescoes, all in the 16th century, thanks to the extraordinary minds of Leonardo Da Vinci and Michelângelo Buonarotti who developed countless still appreciated creations. today. Objective: to point a philosophical eye to the works The Creation of Adam by Michelângelo Buonarotti and The Vitruvian Man by Leonardo Da Vinci. Method: Remove, through a puzzle, the key point of these frescoes to question whether, with this change, the sublime beauty is lost or if there are no significant changes. Conclusion: although the concepts of beauty can change over time, the impressive lack of a piece completely changes the meaning of the works, but it does not diminish the genius of the artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Max dos Santos Afonso, Universidade Católica de Pelotas, Rio Grande do Sul

Fisioterapeuta, Doutorando em Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil.

Alan Ávila Fliegel, Universidade Católica de Pelotas

Graduando em Medicina, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

André Peres Koth, Universidade Católica de Pelotas

Fisioterapeuta, Doutorado em Ciências Fisiológicas, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil.

References

Amaral, D.M. Arte e anatomia humana: uma relação entre ensino e espaços não formais. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciência e Tecnologia. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2018.

Campos D. (2019). A hidden rib found in Michelangelo Buonarroti's fresco The Creation of Adam. Clinical anatomy (New York, N.Y.), 32(5), 648–653. https://doi.org/10.1002/ca.23363 DOI: https://doi.org/10.1002/ca.23363

Meshberger F. L. (1990). An interpretation of Michelangelo's Creation of Adam based on neuroanatomy. JAMA, 264(14), 1837–1841. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2205727/ DOI: https://doi.org/10.1001/jama.264.14.1837

BARRETO, G., OLIVEIRA, M.G. A arte secreta de Michelangelo: uma lição de anatomia na Capela Sistina. São Paulo: ARX, 2004.

Dock W. Michelangelo's David. JAMA. 1972;219(9):1212. doi:10.1001/jama.1972.03190350048020 DOI: https://doi.org/10.1001/jama.1972.03190350048020

Kickhöfel, E. H. P. (2004). Uma falsa lição de anatomia ou de um simples caso de impregnação teórica dos fatos. Scientiae Studia, 2(3), 427-443. https://doi.org/10.1590/S1678-31662004000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662004000300009

Published

2021-08-01

How to Cite

Max dos Santos Afonso, Alan Ávila Fliegel, & Koth, A. P. (2021). ANATOMICAL ART AND THE RENAISSANCE PUZZLE. RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405, 1(1), e116. https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i1.6

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.