CONSCIOUS USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES: QUALITY OF LIFE OF CHILDREN AND ADOLESCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i3.260

Keywords:

Technology, Conscious use, Quality of life

Abstract

The article aims to discuss the conscious use of technological resources, emphasizing that technology contributes significantly to people's lives. The theme has as its main axis the conscious use of technological resources and health care for children and adolescents. Subtitles such as: the importance of child development, childhood and play, technology and the use of devices by children and adolescents will be addressed. The research emphasizes that the use of devices such as cell phones, tablets, among others, by children and adolescents needs to be conscious and monitored in order to avoid harm to health and integral development. The use of technology should contribute to the integral human formation of the child. The BNCC establishes ten general competences to be developed throughout the stages of Basic Education and one of them is related to technology, emphasizing its use in a critical, meaningful, reflective and ethical way in the various daily practices. So it's up to all of us to help children, teenagers in this process, in order to become responsible adults with healthy habits. Adults need to be examples, to guide wisely. However, dialogue, understanding, empathy and love are allies in the intervention process. Conscious and well-oriented children and adolescents will be able to live well in society, making exchanges with their peers and using their time in a pleasant way. You will also be able to recognize that technology is not just made of technological resources, but that other resources can be used to acquire new knowledge. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celeste Moreira

Professora da rede municipal de ensino de Araucária. Graduada em Curso Normal Superior com Mídias Interativas – (UEPG); Especialização em Educação Infantil e em Educação Especial, com ênfase em deficiências – (FIJ), Mestranda em Educação: Especialização em Tecnologias Educacionais – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEATLANTICO).

Esmeralda de Fátima Martins

Professora efetiva Escola Municipal Nossa senhora da Glória. Graduada em Geografia Licenciatura- Universidade Estadual do Centro Oeste de Guarapuava-Pr; Graduada em Pedagogia- Centro Universitário FACVEST- UNIFACVEST; Especialista em Diversidade Escolar- Comunidades Quilombolas, Indígenas e Educação do Campo- Faculdade de Ensino Superior dom Bosco; Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional- FAMEESP- faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo; Especialista em Psicopedagogia com Ênfase em Educação Especial- Faculdade Educacional da Lapa; Mestranda em Educação: Especialização em Tecnologias educacionais- Universidad Europea del Atlantico- (UNINI-MEXICO).

References

ALVES, Lynn Rosalina Gama; MINHO, Marcelle Rose da Silva; DINIZ, Marcelo Vera Cruz. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane Maria. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 83.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC Versão Final. Brasília, DF, 2017. pp. 9 e 37.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação/Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Brasília: Ministério da Saúde, 2018. p. 23.

CHAGAS, Anamaria Albuquerque de Andrade.; CHAGAS, Eli Helbert Penido Bichara.; COSTA, Gabriela Araujo. Benefícios da Tecnologia Para Crianças e Adolescentes. Sociedade Mineira de Pediatria (SMP). 05 de novembro de 2016 – ano 4 - nº 38. Boletim Online. Disponível em: http://blog.smp.org.br/tecnologia-criancas-adolescentes/ Acesso em 22/02/2023.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. Belo Horizonte, 2010. p. 1.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação infantil: Fundamentos e Métodos. São Paulo:Cortez, 1993. p 67.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. 2. ed. Petrópolis: Vozes. 1973.

PIAGET, Jean. Psicologia e epistemologia: por uma teoria do conhecimento.

Rio de Janeiro: Forense, 1973.

PRADO, Patrícia Dias. Quer brincar comigo. In Por uma Cultura da Infância:

metodologias de pesquisa com criança. DEMATINI, Zeila de Brito Fabri, FARIA, Ana Lúcia Golart de,. São Paulo: Autores associadas, 2002, p. 99.

Sociedade Brasileira de Pediatria. Uso saudável de telas, tecnologias e mídias

nas creches, berçários, escolas. Rio de Janeiro: SBP. 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/21511d-MO_-_UsoSaudavel_TelasTecnolMidias_na_SaudeEscolar.pdf Acesso em 21/02/2023

Sociedade Brasileira de Pediatria [Internet]. Manual de Orientação Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital: #MENOS TELAS #MAIS SAÚDE. Rio de Janeiro: SBP. (2019-2021). Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf Acesso em 21/02/2023.

VYGOTSKY, Lev S. A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2002, p. 124.

VYGOTSKY, Lev S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1964.

Published

2023-03-09

How to Cite

Moreira, C., & de Fátima Martins, E. . (2023). CONSCIOUS USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES: QUALITY OF LIFE OF CHILDREN AND ADOLESCENTS. RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY, 3(3), e33260. https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i3.260

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.