ANALYZING FUNCTIONAL DISTURBANCES OF ANXIETY DISORDER IN ADOLESCENTS 14 TO 19 YEARS THROUGH OCCUPATIONAL THERAPY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i2.18

Keywords:

Adolescent; Occupational Therapy; Mental Health; Anxiety Disorder

Abstract

Adolescence is characterized by a stage full of challenges, permeated by ambivalent feelings, which, if poorly elaborated, may lead to physical and/or mental and functional illness. Objective: To investigate the level of functional losses and symptoms of anxiety, depression and stress in elementary and high school students that alter the performance of daily activities and their implications on the health of adolescents. Methodology: Intervention research with a quanti-qualitative approach, where the students had a voice to analyze their own reality. Data collection took place during the free periods of classes, with the application of the DASS-21 and workshops. The analysis was based on the test scores and on the behavior changes of the adolescents during the course of the research. Results: Participated 113 adolescents, 71% girls, of which 77% showed symptoms of depression, 82% anxiety and 90% stress, with moderate and severe levels. In the functional area, the greatest losses were related to the area of activity and participation and environmental factors, with 93% related to interpersonal relationships and support. Conclusion: The workshops represented an effective tool for the adolescents to manage to express their internal conflicts, and constituted occupational therapy instruments to care for the young population of the municipality, favoring the development of new strategies to deal with this disease that affects a considerable number of young people and produces great damage to their quality of life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaynan Silva Santos, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Possui ensino médio pela Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro(2014). Graduando de Terapia Ocupacional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) bolsista de Iniciação Científica do CNPq pelo projeto em andamento com ênfase em Educação, Violência escolar

Julia Silva Leal Tavares

Graduada em Terapia Ocupacional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro(IFRJ) cursando o oitavo período, com projetos em andamento com ênfase em Educação, Violência escolar, Sexualidade e Educação Sexual.

Claudia Donelate, Unirio

Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Cândido Mendes (2004). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa e do Núcleo de Pesquisa em Gênero e Tecnologias Sociais do Instituto Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Gestão Acadêmica, Pesquisa e Desenvolvimento, com ênfase em gerenciamento de projetos.

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Angela Maria Bittencourt Fernandes da Silva, IFRJ

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). 

References

Allain-Regnault, M.; Bwibo, N. O. & Chigier, E. (1986). Young people’s health – A challenge for society. World Health Organization; Technical Report Series, Geneva, 731, 1–117.

American Pyschiatric Association (APA). (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. 5 ed. Porto Alegre: Artmed.

Andrade J.V., Pereira L.P., Vieira P.A., Silva J.V.S. da, A de Macedo Silva A de, Bonisson M & Castro J.V.L. (2019). Ansiedade: um dos problemas do século XXI. Rev Saúde ReAGES, 2(4),34

Assis, S. G., Avanci, J. Q., Pesce, R. P., & Ximenes, L. F. (2009). Situação de crianças e adolescentes brasileiros em relação à saúde mental e à violência. Ciência & Saúde Coletiva, 14(2), 349-361. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000200002

Barros RB. (2007). Grupo: a afirmação de um simulacro. Porto Alegre: SuSol.

Barros RB. (2001) Grupo: estratégia na formação. In: Brito J, Barros ME, Neves M, Athayde M, organizadores. Trabalhar na escola? “Só inventando o prazer. Rio de Janeiro: Edições IPUB/UFRJ.

Beck, J.S. (2013). Terapia Cognitiva- comportamental: Teoria e Pratica. Porto Alegre. Artmed

Blakemore, S. J.& Mills, K. L. (2014). Is adolescence a sensitive period for sociocultural processing? Annual Review of Psychology, Palo Alto, 65, 187–207. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115202

Boarati, M. A.; Kause, R. N. & Felício, J. L. (2018). Psiquiatria na adolescência. In: Meleiro A. (Ed.). Psiquiatria: estudos fundamentais. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2019). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, DF.

Brasil: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2000). Censo brasileiro, Brasília, DF.

Cabral, M. C & Shinohara, H. (2010). Transtornos de Ansiedade na Criança: Um olhar nas comunidades. Rio de Janeiro: Revista Brasileira de Terapias, 6 (1).

Capra F. (2006). A teia da vida. São Paulo: Cultrix.

Cid, M. F. B. & Gasparini, D. A. (2016). Ações de promoção à saúde mental infanto-juvenil no contexto escolar: um estudo de revisão. Revista FSA, Teresina, 13 (1), 97-114. DOI: https://doi.org/10.12819/2016.13.1.6

Costello EJ & Angold A. Epidemiology (1995). In: March JS. Anxiety Disorders in Children and Adolescents. New York: Guilford.

Cruvinel, M. & Boruchovitch, E. (2004). Síntomas depresivos, estratégias de aprendizagem e rendimento escolar de alunos do ensino fundamental. Psicologia em estudo, 9(3), 369-378. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000300005

Dahl, R. E. (2004). Adolescent brain development: A period of vulnerabilities and opportunities. Ann. N.Y. Acad. Sci., New York, 1021,1-22. DOI: https://doi.org/10.1196/annals.1308.001

Fleitlich-Bil, Y.K.B.& Goodman, R. (2004). Prevalence of child and adolescent psychiatric disorders in southeast Brazil. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43 (6), 727-734. DOI: https://doi.org/10.1097/01.chi.0000120021.14101.ca

Johnson, M. K.; Crosnoe, R. & Elder, G. H. (2011). Insights on adolescence from a life course perspective. J. Adolesc. Res., Tucson, 21(1),273–280. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2010.00728.x

Jones, P. B. (2013). Adult mental health disorders and their age at onset. Br. J. Psychiatr., London, 202 (54). DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.bp.112.119164

Kieling, C., & Belfer, M. (2012). Oportunidade e desafio: A situação da saúde mental da infância e adolescência no Brasil. Revista Brasileira de Psiquiatria, 34(3), 241-244. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbp.2012.05.003

Last CG, Hersen M, Kazdin A, Orvaschel H & Perrin S. (1991). Anxiety disorders in children and their families. Arch Gen Psychiatry. 48, 928-34. DOI: https://doi.org/10.1001/archpsyc.1991.01810340060008

Leahy, R. L . (2011). Livre de Ansiedade. Porto Alegre. Artmed.

Lopes, F. G.; Carvalho, M.L. & Barbosa, F.S. (2014). Neurobiologia das doenças mentais. 5. Ed. São Paulo: Lemos.

Lovibond, P., & Lovibond, S. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343 DOI: https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U

Menezes, G.B, Fontenelle L.F., Mululo, S. & Versiani, M. (2007). Resistência ao tratamento nos transtornos de ansiedade: fobia social, transtorno de ansiedade generalizada e transtorno do pânico. Rev Bras Psiquiatr, Porto Alegre, 29 (supl.2), 55-60. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462007000600004

Moura, I. M., Rocha, V. H. C., Bergamini, G. B., Samuelsson, E., Joner, C., Schneider, L. F., & Menz, P. R. (2018). A terapia cognitivo-comportamental no tratamento do transtorno de ansiedade generalizada. Revista Científica Da Faculdade De Educação E Meio Ambiente, 9(1), 423–44. DOI: https://doi.org/10.31072/rcf.v9i1.557

Obelar. R. M. (2016). Avaliação psicológica nos transtornos de ansiedade: estudos brasileiros, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Instituto de Psicologia, Monografia apresentada do Curso de Especialização em Avaliação Psicológica.

Pezzato LM & L’Abbate S. (2011). O uso de diários como ferramenta de intervenção da Análise Institucional: potencializando reflexões no cotidiano da Saúde Bucal Coletiva. Physis, 21(4),1297-1314. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312011000400008

Pitta, J. C. N. (2011). Como diagnosticar e tratar transtornos de ansiedade. Revista Brasileira de Medicina, 68 (12), 6-13.

Pollock MH, Otto MW, Sabatino S, Majcher D, Worthington JJ & McArdle ET. (1996). Relationship of childhood anxiety to adult panic disorder: correlates and influence on course. Am J Psychiatry. 153, 376-8. DOI: https://doi.org/10.1176/ajp.153.3.376

Mendes, LM & Pezzato, DP Pesquisa-intervenção em promoção da saúde: desafios metodológicos de pesquisar “com”. Ciênc. saúde colet. 21 (6) DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.07392016

Reyes, A. N & Fermann, I. L. (2017). Eficácia da terapia cognitivo-comportamental no transtorno de ansiedade generalizada. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro, 13 (1),49-54.

Rocha, T., Zeni, C., Caetano, S., & Kieling, C. (2013). Mood disorders in childhood and adolescence. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-4446-2013-S106

Revista Brasileira de Psiquiatria, 35, 22-31.

Salk RH, Hyde JS & Abramson LY. (2017). Gender differences in depression in representative national samples: meta-analyses of diagnoses and symptoms: Meta-analyses of diagnoses and symptoms. Psychological Bulletin. 143(8):783-822. DOI: https://doi.org/10.1037/bul0000102

Saravanan C & Wilks R. (2014). Medical Students’ Experience of and Reaction to Stress: The Role of Depression and Anxiety. The Scientific World Journal. 14, 1-8 DOI: https://doi.org/10.1155/2014/737382

Silverman WK & Ginsburg GS. (1995). Specific phobia and generalized anxiety disorder. In: March JS, Anxiety Disorders in Children and Adolescents. New York: Guilford Press.

Torresan, R. C, Smaira S.I., Ramos-Cerqueira A.T.A. & Torres. A.R. (2008). Qualidade de vida no transtorno obsessivo-compulsivo: uma revisão. São Paulo: Rev. Psiquiat. Clín., 35 (1), 13-19. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-60832008000100003

Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L & Ho CS. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(5):1729 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Werner AS, Ryser L, Huber E, Uebelhart D, Aeschlimann A & Stucki G. (2002). Use of the ICF model as a clinical problem-solving tool in physical therapy and rehabilitation medicine. Phys Ther;,22,1099-107

World Health Organization (2003). Classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde. São Paulo: Edusp.

World Health Organization (2012). Adolescent mental health: Mapping actions of nongovernmental organizations and other international development organizations. Geneva

Published

2021-09-14

How to Cite

Silva Santos, T. ., Silva Leal Tavares, J., Donelate, C. ., & Bittencourt Fernandes da Silva, A. M. (2021). ANALYZING FUNCTIONAL DISTURBANCES OF ANXIETY DISORDER IN ADOLESCENTS 14 TO 19 YEARS THROUGH OCCUPATIONAL THERAPY. RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY, 1(2), e1218. https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i2.18

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.