ARCO DE MAGUEREZ AND HEALTH EDUCATION ABOUT DEPRESSION IN SCHOOL CHILDREN: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i2.10Keywords:
Health education; Depression; Primary Health Care.Abstract
Introduction: Depression, estimated in about 30 million cases worldwide, may be linked to family problems, low educational and socioeconomic levels and is associated with an increased risk of early mortality from suicide. Health education is an important health promotion tool, defined as a set of practices that contribute to increasing the autonomy of people in their care. Objective: Report the experience of academics on the implementation of health education practices on depression in students from a public school in the interior of Sergipe. Methods: This is an experience report of academics from the Federal University of Sergipe – Campus Lagarto, where an intervention was carried out in a public elementary school. The Arc is divided into five phases: observation of reality, discussion of key points, theorization, elaboration of solution hypotheses and application to reality. Results and Impacts: The dynamics of presentation, crumpled paper, anguish and comfort and conversation circles were well accepted by the students, as everyone effectively participated in the entire teaching-learning process. The teacher was a key player in carrying out the interventions, as the age group of the students was 11 to 13 years old, who were quite restless. Conclusion: It can be concluded that health education activities related to mental health elaborated by Arco de Maguerez are low-cost tools, give satisfactory results and can be implemented by any health professional in health promotion interventions.
Downloads
References
ATIENZO, E. E.; BAXTER, S. K.; KALTENTHALER, E. Interventions to prevent youth violence in Latin America: a systematic review. International journal of public health, v. 62, n. 1, p. 15-29, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s00038-016-0909-6
BRAGA, E. P. P. C. A importância dos grupos de educação em saúde na atenção básica/Estratégia Saúde da Família. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina. Núcleo de Educação em Saúde Coletiva. Brumadinho, 2013. 26f.Monografia (Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família).
BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Vigilância em Saúde. Perfil epidemiológico das tentativas e óbitos por suicídio no Brasil e a rede de atenção à saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/21/2017-025-Perfil-epidemiologico-das-tentativas-e-obitos-por-suicidio-no-Brasil-e-a-rede-de-atencao-a-saude.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde (MS); Ministério da Educação (MEC). Passo a Passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/legislacao/passo_a_passo_pse.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
CARVALHO, G. A saúde pública no Brasil. Estudos avançados, v. 27, p. 7-26, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000200002
CICOGNA, J. I. R.; HILLESHEIM, D.; HALLAL, A. L. L. C. Mortalidade por suicídio de adolescentes no Brasil: tendência temporal de crescimento entre 2000 e 2015. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 68, p. 1-7, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000218
DIAS, E. S. M. et al. Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem/Conversation wheel as education strategy in health for nursing. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 10, n. 2, p. 379-384, 2018. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2018.v10i2.379-384
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
FERREIRA, G. I. Formação profissional em Saúde: aplicação do Arco de Maguerez no processo de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180020
GOLLUB, E. L. et al. Indirect violence exposure and mental health symptoms among an urban public-school population: Prevalence and correlates. PLoS one, v. 14, n. 11, p. e0224499, 2019. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0224499
GUERRA, M. G. G. V.; MOURA-ALMEIDA, F. M.; AFONSO, D. B. Depressão infantil: ensino-aprendizagem a partir de uma experiência escolar no Espírito Santo. Revista Cesumar–Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 23, n. 1, p. 77-97, 2018. DOI: https://doi.org/10.17765/1516-2664.2018v23n1p77-97
JATOBÁ, J. D.; BASTOS, O. Depressão e ansiedade em adolescentes de escolas públicas e privadas. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 56, p. 171-179, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852007000300003
MONTERO-CARRETERO, C. et al. School climate, moral disengagement and, empathy as predictors of bullying in adolescents. Frontiers in psychology, v. 12, p. 1470, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.656775
MORAES-FILHO, I. M. et al. Aplicação do arco de Charlez Maguerez na implementação de estratégias para prevenção do câncer de pênis. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, v. 9, n. 4, p. 804-809, 2020. DOI: https://doi.org/10.36239/revisa.v9.n4.p804a809
MORAES-FILHO, I. M. et al. Desmistificando o significado de inovação educacional. Revista de Iniciação Científica e Extensão, v. 2, n. 3, p. 118-119, 2019.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Folha informativa – Depressão. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/depressao. Acesso em: 25 ago. 2021.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Folha informativa – Suicídio. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/suicidio. Acesso em: 10 ago. 2021.
PAPAILA, D. E.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento físico e cognitivo na adolescência. In: PAPAILA, D. E.; FELDMAN, R. D. (Orgs.). Desenvolvimento humano. 12a ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2013.
PARK, C. et al. Stress, epigenetics and depression: a systematic review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, v. 102, p. 139-152, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2019.04.010
PRADO, M. L. et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, v. 16, p. 172-177, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023
SALCI, M. A. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 22, p. 224-230, 2013.
SEGRE, M.; FERRAZ, F. C. The health's concept. Revista de Saúde Pública, v. 31, n. 5, p. 538-542, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000600016
SILVA, M. M.; BARROS, L. S. A contribuição da escola para a promoção da saúde mental de adolescentes no combate a depressão e ao suicídio. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 21078-21095, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-017
THAPAR, A. et al. Depression in adolescence. The Lancet, v. 379, n. 9820, p. 1056-1067, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60871-4
TOMÉ, G.; MATOS, M. G. Depressão, rendimento escolar e estratégias de coping em adolescentes. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 2, n. 1, p. 85-94, 2006. DOI: https://doi.org/10.5935/1808-5687.20060009
VILLARDI, M. L.; CYRINO, E. G.; BERBEL, N. A. N. A problematização em educação em saúde [recurso eletrônico]: percepções dos professores tutores e alunos. São Paulo: Unesp, 2015.
WEERSING, V. R. et al. Evidence base update of psychosocial treatments for child and adolescent depression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, v. 46, n. 1, p. 11-43, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1220310
WERNER, L. L. A. A. et al. Depressive symptoms in adolescence: Longitudinal links with maternal empathy and psychological control. Journal of Abnormal Child Psychology, v. 44, n. 6, p. 1121-1132, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-015-0106-8
WERNER-SEIDLER, A. et al. School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, v. 51, p. 30-47, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.10.005
ZANOTTO, M. A. C.; ROSE, T. M. S. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educação e Pesquisa, v. 29, p. 45-54, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.