ARCO DE MAGUEREZ AND HEALTH EDUCATION ABOUT DEPRESSION IN SCHOOL CHILDREN: EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i2.10

Keywords:

Health education; Depression; Primary Health Care.

Abstract

Introduction: Depression, estimated in about 30 million cases worldwide, may be linked to family problems, low educational and socioeconomic levels and is associated with an increased risk of early mortality from suicide. Health education is an important health promotion tool, defined as a set of practices that contribute to increasing the autonomy of people in their care. Objective: Report the experience of academics on the implementation of health education practices on depression in students from a public school in the interior of Sergipe. Methods: This is an experience report of academics from the Federal University of Sergipe – Campus Lagarto, where an intervention was carried out in a public elementary school. The Arc is divided into five phases: observation of reality, discussion of key points, theorization, elaboration of solution hypotheses and application to reality. Results and Impacts: The dynamics of presentation, crumpled paper, anguish and comfort and conversation circles were well accepted by the students, as everyone effectively participated in the entire teaching-learning process. The teacher was a key player in carrying out the interventions, as the age group of the students was 11 to 13 years old, who were quite restless. Conclusion: It can be concluded that health education activities related to mental health elaborated by Arco de Maguerez are low-cost tools, give satisfactory results and can be implemented by any health professional in health promotion interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johnatan Weslley Araujo Cruz, Federal University of Sergipe

Graduando em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS - Departamento de Fisioterapia Lagarto - DFTL

 

Franciely Oliveira de Andrade Santos, Federal University of Sergipe

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS - Departamento de Fisioterapia Lagarto - DFTL

 

Vinícius Barbosa dos Santos Sales, Federal University of Sergipe

Graduando em Medicina pela Universidade Federal de Sergipe - UFS - Departamento de Medicina de Lagarto - DFTL

 

Luanna Nascimento Santana, Federal University of Sergipe

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS - Departamento de Fisioterapia Lagarto - DFTL

 

Sthefany Santos Martins, Federal University of Sergipe

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS - Departamento de Fisioterapia Lagarto - DFTL

 

Heloísa Suzane de Sá Matos

Fisioterapeuta pela Universidade Tiradentes e Mestra em Saúde da Família pela UNESA.

Marcela Ralin de Carvalho Déda Costa, Federal University of Sergipe

Fisioterapeuta e Doutora, Universidade Federal de Sergipe - UFS, Departamento de Fisioterapia Lagarto - DFTL

 

References

ATIENZO, E. E.; BAXTER, S. K.; KALTENTHALER, E. Interventions to prevent youth violence in Latin America: a systematic review. International journal of public health, v. 62, n. 1, p. 15-29, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s00038-016-0909-6

BRAGA, E. P. P. C. A importância dos grupos de educação em saúde na atenção básica/Estratégia Saúde da Família. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina. Núcleo de Educação em Saúde Coletiva. Brumadinho, 2013. 26f.Monografia (Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família).

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Vigilância em Saúde. Perfil epidemiológico das tentativas e óbitos por suicídio no Brasil e a rede de atenção à saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/21/2017-025-Perfil-epidemiologico-das-tentativas-e-obitos-por-suicidio-no-Brasil-e-a-rede-de-atencao-a-saude.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde (MS); Ministério da Educação (MEC). Passo a Passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/legislacao/passo_a_passo_pse.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.

CARVALHO, G. A saúde pública no Brasil. Estudos avançados, v. 27, p. 7-26, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000200002

CICOGNA, J. I. R.; HILLESHEIM, D.; HALLAL, A. L. L. C. Mortalidade por suicídio de adolescentes no Brasil: tendência temporal de crescimento entre 2000 e 2015. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 68, p. 1-7, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000218

DIAS, E. S. M. et al. Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem/Conversation wheel as education strategy in health for nursing. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 10, n. 2, p. 379-384, 2018. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2018.v10i2.379-384

FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013

FERREIRA, G. I. Formação profissional em Saúde: aplicação do Arco de Maguerez no processo de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180020

GOLLUB, E. L. et al. Indirect violence exposure and mental health symptoms among an urban public-school population: Prevalence and correlates. PLoS one, v. 14, n. 11, p. e0224499, 2019. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0224499

GUERRA, M. G. G. V.; MOURA-ALMEIDA, F. M.; AFONSO, D. B. Depressão infantil: ensino-aprendizagem a partir de uma experiência escolar no Espírito Santo. Revista Cesumar–Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 23, n. 1, p. 77-97, 2018. DOI: https://doi.org/10.17765/1516-2664.2018v23n1p77-97

JATOBÁ, J. D.; BASTOS, O. Depressão e ansiedade em adolescentes de escolas públicas e privadas. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 56, p. 171-179, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852007000300003

MONTERO-CARRETERO, C. et al. School climate, moral disengagement and, empathy as predictors of bullying in adolescents. Frontiers in psychology, v. 12, p. 1470, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.656775

MORAES-FILHO, I. M. et al. Aplicação do arco de Charlez Maguerez na implementação de estratégias para prevenção do câncer de pênis. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, v. 9, n. 4, p. 804-809, 2020. DOI: https://doi.org/10.36239/revisa.v9.n4.p804a809

MORAES-FILHO, I. M. et al. Desmistificando o significado de inovação educacional. Revista de Iniciação Científica e Extensão, v. 2, n. 3, p. 118-119, 2019.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Folha informativa – Depressão. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/depressao. Acesso em: 25 ago. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Folha informativa – Suicídio. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/suicidio. Acesso em: 10 ago. 2021.

PAPAILA, D. E.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento físico e cognitivo na adolescência. In: PAPAILA, D. E.; FELDMAN, R. D. (Orgs.). Desenvolvimento humano. 12a ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2013.

PARK, C. et al. Stress, epigenetics and depression: a systematic review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, v. 102, p. 139-152, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2019.04.010

PRADO, M. L. et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, v. 16, p. 172-177, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023

SALCI, M. A. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 22, p. 224-230, 2013.

SEGRE, M.; FERRAZ, F. C. The health's concept. Revista de Saúde Pública, v. 31, n. 5, p. 538-542, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000600016

SILVA, M. M.; BARROS, L. S. A contribuição da escola para a promoção da saúde mental de adolescentes no combate a depressão e ao suicídio. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 21078-21095, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-017

THAPAR, A. et al. Depression in adolescence. The Lancet, v. 379, n. 9820, p. 1056-1067, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60871-4

TOMÉ, G.; MATOS, M. G. Depressão, rendimento escolar e estratégias de coping em adolescentes. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 2, n. 1, p. 85-94, 2006. DOI: https://doi.org/10.5935/1808-5687.20060009

VILLARDI, M. L.; CYRINO, E. G.; BERBEL, N. A. N. A problematização em educação em saúde [recurso eletrônico]: percepções dos professores tutores e alunos. São Paulo: Unesp, 2015.

WEERSING, V. R. et al. Evidence base update of psychosocial treatments for child and adolescent depression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, v. 46, n. 1, p. 11-43, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1220310

WERNER, L. L. A. A. et al. Depressive symptoms in adolescence: Longitudinal links with maternal empathy and psychological control. Journal of Abnormal Child Psychology, v. 44, n. 6, p. 1121-1132, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-015-0106-8

WERNER-SEIDLER, A. et al. School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, v. 51, p. 30-47, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.10.005

ZANOTTO, M. A. C.; ROSE, T. M. S. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educação e Pesquisa, v. 29, p. 45-54, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100004

Published

2021-09-17

How to Cite

Cruz, J. W. A., Santos, F. O. de A., Sales, V. B. dos S., Santana, L. N., Martins, S. S., Matos, H. S. de S. ., & Costa, M. R. de C. D. (2021). ARCO DE MAGUEREZ AND HEALTH EDUCATION ABOUT DEPRESSION IN SCHOOL CHILDREN: EXPERIENCE REPORT. RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405, 1(2), e1210. https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i2.10

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)