ANALYTICAL-BEHAVIORAL THERAPY: WHEN TO ATTEND THE FAMILY INSTEAD OF THE ADOLESCENT?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i10.317

Keywords:

harmful family relationship fosters contingencies

Abstract

The harmful family relationship fosters contingencies of aversive control that impair and hinder the acquisition of socially favorable behaviors, affecting the quality of life and well-being of those involved. The alternatives investigated in this study to address this issue were individual psychotherapy (for children/adults), training, and psychoeducation for caregivers. The objective was to analyze the importance of family involvement in modifying contingencies and to delineate the therapist's role in guiding and training parents, promoting a better understanding of the variables that affect the parent-child relationship. The case study involved the treatment of a 13-year-old male adolescent whose mother complained of him being very quiet, constantly appearing sad, and showing no interest in things. Subsequently, it was observed that the problematic behaviors resulted from the coercive family environment established. The treatment also involved the mother, 36 years old, due to her resistance to parental guidance and training. In the end, a significant improvement in family interaction was observed, attributed to the promotion of self-awareness in the mother, leading to a change in her and the acquisition of a new parenting style. Furthermore, the study demonstrated the effectiveness of Behavioral Therapy, in which changes in the relationship between the individual and their environment lead to an improvement in the quality of life through the acquisition of new behaviors. It also highlighted that parental guidance and training, while effective, should be individually tailored, requiring unique interventions in each case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ishtar Nichole Schmitz Michels Dantas

Psicóloga clínica. Especialista em terapia comportamental. Universidade Federal de Rondônia.

Reginaldo Pedroso

Universidade Federal de Rondônia.

References

ALVARENGA, P. A.; WEBER, L.; BOLSONI-SILVA, A. Cuidados parentais e desenvolvimento socioemocional na infância e na adolescência: uma perspectiva analítico-comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 18, n. 1, p. 4-21, 10 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i1.827

BACELAR, F. T. N. S.; SOUZA, C. B. A de. Intervenções Comportamentais no Ensino de Atenção Conjunta para Crianças com Autismo: Uma revisão de literatura. 2014. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v18i2.34696

BOLSANI-SILVA, A. T.; PAIVA, M. M de; BARBOSA, C. G. Problemas de comportamento de crianças/adolescentes e dificuldades de pais/cuidadores: um estudo de caracterização. Psic. Clin., Rio de Janeiro, v. .21, n.1, p.169 – 184, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-56652009000100012

BOLSONI-SILVA, A.; SILVEIRA, F.; MARTURANO, E. Promovendo habilidades sociais educativas parentais na prevenção de problemas de comportamento. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 10, n. 2, p. 125-142, 2008. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v10i2.182

CALEIRO, F. M.; SILVA, R. S. Técnicas de modificação do comportamento de crianças com treinamento de pais. Encontro Revista de Psicologia, [S.I] v. 15, n. 23. 2012.

CASALI-ROBALINHO, I. G.; DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Habilidades Sociais como Preditoras de Problemas de Comportamento em Escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 321-330, jul-set, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-37722015032110321330

COELHO, Marilia Velasco; MURTA, Sheila Giardini. Treinamento de pais em grupo: um relato de experiência. Estud. psicol. (Campinas), Campinas , v. 24, n. 3, p. 333-341, set. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2007000300005

DEOLIVEIRA C. A. (2004). Infants, Toddlers, and Families: A Framework for Support and Intervention. The Canadian child and adolescent psychiatry review, [S.I], v. 13(1), n. 21, 2004.

EMIDIO, L.; RIBEIRO, M.; FARIA, A. K. Terapia infantil e treino de pais em um caso de agressividade. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 11, n. 2, p. 366-385, 24 ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v11i2.410

FONSECA, R.; PACHECO, J. T. Análise funcional do comportamento na avaliação e terapia com crianças. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 12, n. 1/2, p. 1-19, 4 mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v12i1/2.413

GRUSEC, J.E. Socialization processes in the family: social and emotional development. Annu Rev Psychol, v.62, p. 243-69, 2011. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.121208.131650

GUILHARDI, H. J. Auto-estima, autoconfiança e responsabilidade. In: Comportamento Humano - Tudo (ou quase tudo) que você precisa saber para viver melhor. Orgs.: Maria Zilah da Silva Brandão, Fatima Cristina de Souza Conte, Solange Maria B. Mezzaroba. Santo André, SP: ESETec Editores Associados, 2002.

KOHLENBERG, R. J.; TSAI, M. Psicoterapia Analítica Funcional: Criando relações terapêuticas intensas e curativas. Tradução organizada por R.R. Kerbauy. Santo André, SP: ESETec. (livro original publicado em 1991).

LIMA, A. de; CARDOSO, A. M. P. Orientação e treinamento de pais: uma vivência clínica. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, [S.l.], p. 6-19, jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.10872

MOREIRA, M. B. MEDEIROS, C. A. de. Princípios básicos de análise do comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2007.

NAVES, A. R. C. X.r; VASCONCELOS, L. A. O estudo da família: contingências e metacontingências. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, [S.l.], v. 4, n. 1, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.18542/rebac.v4i1.841

PEIXOTO, F. Qualidade das relações familiares, auto-estima, autoconceito e rendimento acadêmico. Análise Psicológica, n.22, p. 235-244. 2004. DOI: https://doi.org/10.14417/ap.144

PRATTA, E. M. M.; SANTOS, M. A. dos. Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 247-256, maio/ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200005

RIOS, K. de S. A.; WILLIAMS, L. A. Intervenção com famílias como estratégia de prevenção de problemas de comportamento em crianças: uma revisão. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 4, p. 799-806, dez 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000400018

ROCHA, G. V. M. da. Psicoterapia analítico-comportamental com adolescentes infratores de alto-risco: modificação de padrões anti-sociais e diminuição da reincidência criminal. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. doi:10.11606/T.47.2008.tde-22102008-102617. Acesso em: 12-10-2018. DOI: https://doi.org/10.11606/T.47.2008.tde-22102008-102617

SARRIERA, J. C. et al. Bem-estar pessoal de pais e filhos e seus valores aspirados. Aletheia. Canoas. n.37, p. 91-104, abr. 2012.

SENNA, S. R. C. M.; DESSEN, M. A. Contribuições das Teorias do Desenvolvimento Humano para a Concepção Contemporânea da Adolescência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 28 n. 1, p. 101-108, jan-mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722012000100013

SIDMAN, M. Coerção e suas implicações: tradução Maria Amália Andery, Tereza Maria Sério - Campinas: Editora Livro Pleno, 2009.

SILVEIRA, F. F. Intervenções com pais: da alteração das práticas educativas parentais à inclusão de variáveis de contexto. Estudos de Psicologia, v. 16(3), p. 279-284, setembro-dezembro/2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2011000300010

SKINNER, B. Seleção por conseqüências. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 9, n. 1, p. 129-137, 11, 2007. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v9i1.150

SKINNER, B. F. Verbal Behavior. Acton, Massachusetts: Copley. 1957/1992. DOI: https://doi.org/10.1037/11256-000

SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano: tradução João Carlos Todorov, Rodolfo Azzi – 11 ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2003. – (Coleção biblioteca universal).

SOARES, M. R. Z.; SOUZA, S. R. de; MARINHO, M. L. Envolvimento dos pais: incentivo à habilidade de estudo em crianças. Estudos de Psicologia, Campinas, v.21, n.3, p.253-260, setembro/dezembro 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2004000300009

TODOROV, J. C. A Psicologia como o estudo de interações. Psic.: Teor. e Pesq. v.23, no.spe, Brasília, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500011

TOLEDO, P.; COSER, D. Treinamento para pais de adolescentes: Aprendendo conceitos comportamentais e práticas parentais para atuar na fase da adolescência. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 17, n. 3, p. 38-54, 6 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v17i3.814

VARGAS, E. A.; VARGAS, J. S.; KNAPP, T. J. Análise do comportamento verbal segundo B.F. Skinner: um estudo. Rev. bras. ter. comport. cogn., São Paulo, v. 9, n. 2, p. 175-194, dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v9i2.193

WAGNER, A.; FALCKE, D.; MEZA, E. B. D. Crenças e valores dos adolescentes acerca da família, casamento, separação e projetos de vida. Psicología Reflexao e Crítica, v. 10, n. 001, Porto Alegre, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79721997000100011

WEBER, L. N. D.; VIEZZER, A. P.; BRANDENBURG, O. J. O uso de palmadas e surras como prática educativa. Estudos de Psicologia, v. 9(2), p. 227-237. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200004

Published

2023-10-21

How to Cite

Nichole Schmitz Michels Dantas, I., & Pedroso, R. (2023). ANALYTICAL-BEHAVIORAL THERAPY: WHEN TO ATTEND THE FAMILY INSTEAD OF THE ADOLESCENT? . RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405, 3(10), e310317. https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i10.317

Similar Articles

<< < 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.