ANALYTICAL-BEHAVIORAL THERAPY: WHEN TO ATTEND THE FAMILY INSTEAD OF THE ADOLESCENT?
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i10.317Keywords:
harmful family relationship fosters contingenciesAbstract
The harmful family relationship fosters contingencies of aversive control that impair and hinder the acquisition of socially favorable behaviors, affecting the quality of life and well-being of those involved. The alternatives investigated in this study to address this issue were individual psychotherapy (for children/adults), training, and psychoeducation for caregivers. The objective was to analyze the importance of family involvement in modifying contingencies and to delineate the therapist's role in guiding and training parents, promoting a better understanding of the variables that affect the parent-child relationship. The case study involved the treatment of a 13-year-old male adolescent whose mother complained of him being very quiet, constantly appearing sad, and showing no interest in things. Subsequently, it was observed that the problematic behaviors resulted from the coercive family environment established. The treatment also involved the mother, 36 years old, due to her resistance to parental guidance and training. In the end, a significant improvement in family interaction was observed, attributed to the promotion of self-awareness in the mother, leading to a change in her and the acquisition of a new parenting style. Furthermore, the study demonstrated the effectiveness of Behavioral Therapy, in which changes in the relationship between the individual and their environment lead to an improvement in the quality of life through the acquisition of new behaviors. It also highlighted that parental guidance and training, while effective, should be individually tailored, requiring unique interventions in each case.
Downloads
References
ALVARENGA, P. A.; WEBER, L.; BOLSONI-SILVA, A. Cuidados parentais e desenvolvimento socioemocional na infância e na adolescência: uma perspectiva analítico-comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 18, n. 1, p. 4-21, 10 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i1.827
BACELAR, F. T. N. S.; SOUZA, C. B. A de. Intervenções Comportamentais no Ensino de Atenção Conjunta para Crianças com Autismo: Uma revisão de literatura. 2014. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v18i2.34696
BOLSANI-SILVA, A. T.; PAIVA, M. M de; BARBOSA, C. G. Problemas de comportamento de crianças/adolescentes e dificuldades de pais/cuidadores: um estudo de caracterização. Psic. Clin., Rio de Janeiro, v. .21, n.1, p.169 – 184, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-56652009000100012
BOLSONI-SILVA, A.; SILVEIRA, F.; MARTURANO, E. Promovendo habilidades sociais educativas parentais na prevenção de problemas de comportamento. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 10, n. 2, p. 125-142, 2008. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v10i2.182
CALEIRO, F. M.; SILVA, R. S. Técnicas de modificação do comportamento de crianças com treinamento de pais. Encontro Revista de Psicologia, [S.I] v. 15, n. 23. 2012.
CASALI-ROBALINHO, I. G.; DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Habilidades Sociais como Preditoras de Problemas de Comportamento em Escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 321-330, jul-set, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-37722015032110321330
COELHO, Marilia Velasco; MURTA, Sheila Giardini. Treinamento de pais em grupo: um relato de experiência. Estud. psicol. (Campinas), Campinas , v. 24, n. 3, p. 333-341, set. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2007000300005
DEOLIVEIRA C. A. (2004). Infants, Toddlers, and Families: A Framework for Support and Intervention. The Canadian child and adolescent psychiatry review, [S.I], v. 13(1), n. 21, 2004.
EMIDIO, L.; RIBEIRO, M.; FARIA, A. K. Terapia infantil e treino de pais em um caso de agressividade. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 11, n. 2, p. 366-385, 24 ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v11i2.410
FONSECA, R.; PACHECO, J. T. Análise funcional do comportamento na avaliação e terapia com crianças. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 12, n. 1/2, p. 1-19, 4 mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v12i1/2.413
GRUSEC, J.E. Socialization processes in the family: social and emotional development. Annu Rev Psychol, v.62, p. 243-69, 2011. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.121208.131650
GUILHARDI, H. J. Auto-estima, autoconfiança e responsabilidade. In: Comportamento Humano - Tudo (ou quase tudo) que você precisa saber para viver melhor. Orgs.: Maria Zilah da Silva Brandão, Fatima Cristina de Souza Conte, Solange Maria B. Mezzaroba. Santo André, SP: ESETec Editores Associados, 2002.
KOHLENBERG, R. J.; TSAI, M. Psicoterapia Analítica Funcional: Criando relações terapêuticas intensas e curativas. Tradução organizada por R.R. Kerbauy. Santo André, SP: ESETec. (livro original publicado em 1991).
LIMA, A. de; CARDOSO, A. M. P. Orientação e treinamento de pais: uma vivência clínica. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, [S.l.], p. 6-19, jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.10872
MOREIRA, M. B. MEDEIROS, C. A. de. Princípios básicos de análise do comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2007.
NAVES, A. R. C. X.r; VASCONCELOS, L. A. O estudo da família: contingências e metacontingências. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, [S.l.], v. 4, n. 1, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.18542/rebac.v4i1.841
PEIXOTO, F. Qualidade das relações familiares, auto-estima, autoconceito e rendimento acadêmico. Análise Psicológica, n.22, p. 235-244. 2004. DOI: https://doi.org/10.14417/ap.144
PRATTA, E. M. M.; SANTOS, M. A. dos. Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 247-256, maio/ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200005
RIOS, K. de S. A.; WILLIAMS, L. A. Intervenção com famílias como estratégia de prevenção de problemas de comportamento em crianças: uma revisão. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 4, p. 799-806, dez 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000400018
ROCHA, G. V. M. da. Psicoterapia analítico-comportamental com adolescentes infratores de alto-risco: modificação de padrões anti-sociais e diminuição da reincidência criminal. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. doi:10.11606/T.47.2008.tde-22102008-102617. Acesso em: 12-10-2018. DOI: https://doi.org/10.11606/T.47.2008.tde-22102008-102617
SARRIERA, J. C. et al. Bem-estar pessoal de pais e filhos e seus valores aspirados. Aletheia. Canoas. n.37, p. 91-104, abr. 2012.
SENNA, S. R. C. M.; DESSEN, M. A. Contribuições das Teorias do Desenvolvimento Humano para a Concepção Contemporânea da Adolescência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 28 n. 1, p. 101-108, jan-mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722012000100013
SIDMAN, M. Coerção e suas implicações: tradução Maria Amália Andery, Tereza Maria Sério - Campinas: Editora Livro Pleno, 2009.
SILVEIRA, F. F. Intervenções com pais: da alteração das práticas educativas parentais à inclusão de variáveis de contexto. Estudos de Psicologia, v. 16(3), p. 279-284, setembro-dezembro/2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2011000300010
SKINNER, B. Seleção por conseqüências. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 9, n. 1, p. 129-137, 11, 2007. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v9i1.150
SKINNER, B. F. Verbal Behavior. Acton, Massachusetts: Copley. 1957/1992. DOI: https://doi.org/10.1037/11256-000
SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano: tradução João Carlos Todorov, Rodolfo Azzi – 11 ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2003. – (Coleção biblioteca universal).
SOARES, M. R. Z.; SOUZA, S. R. de; MARINHO, M. L. Envolvimento dos pais: incentivo à habilidade de estudo em crianças. Estudos de Psicologia, Campinas, v.21, n.3, p.253-260, setembro/dezembro 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2004000300009
TODOROV, J. C. A Psicologia como o estudo de interações. Psic.: Teor. e Pesq. v.23, no.spe, Brasília, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500011
TOLEDO, P.; COSER, D. Treinamento para pais de adolescentes: Aprendendo conceitos comportamentais e práticas parentais para atuar na fase da adolescência. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 17, n. 3, p. 38-54, 6 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v17i3.814
VARGAS, E. A.; VARGAS, J. S.; KNAPP, T. J. Análise do comportamento verbal segundo B.F. Skinner: um estudo. Rev. bras. ter. comport. cogn., São Paulo, v. 9, n. 2, p. 175-194, dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v9i2.193
WAGNER, A.; FALCKE, D.; MEZA, E. B. D. Crenças e valores dos adolescentes acerca da família, casamento, separação e projetos de vida. Psicología Reflexao e Crítica, v. 10, n. 001, Porto Alegre, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79721997000100011
WEBER, L. N. D.; VIEZZER, A. P.; BRANDENBURG, O. J. O uso de palmadas e surras como prática educativa. Estudos de Psicologia, v. 9(2), p. 227-237. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200004
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.