EARLY DIAGNOSIS OF ADHD AND ITS CONTROVERSIES
DOI:
https://doi.org/10.70187/recisatec.v5i3.381Keywords:
ADHD, Diagnosis, PsychoanalysisAbstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is characterized by inattention, agitation and impulsivity. Considering the complexity of its early diagnosis, which can often be confused with typical childhood behaviors, the significant increase in this diagnosis in the last decade raises concerns about the accuracy and validity of these assessments. The aim is to analyze the complexity of early diagnosis of ADHD, the high rate of wrong diagnoses and the reasons underlying this situation. To this end, a bibliographical review and analysis of articles published in recent years on the topic are carried out. Thus, it is observed that the difficulty in distinguishing normal behaviors from ADHD symptoms contributes to inaccurate diagnoses, which leads to the conclusion that there is an urgent need for more rigorous and specific criteria for diagnosing ADHD in children.
Downloads
References
FRANÇA, M.T.B. Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): ampliando o entendimento. Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo SBPSP, Jornal de Psicanálise, São Paulo, v. 45, n. 82, Junho, 2012.
TESTI, H.M.D.M. Reflexões psicanalíticas acerca do sujeito supostamente portador de TDAH. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica). Núcleo de Psicanálise. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2012.
LACET, C.C. A escuta psicanalítica da criança e seu corpo frente ao diagnóstico de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Tese (Doutorado em Psicologia). Psicologia Clínica. Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
LACET, C.; ROSA, M.D. Diagnóstico de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e sua história no discurso social: desdobramentos subjetivos e éticos. Psic Rev. São Paulo, volume 26, n.2, 231-253, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/2594-3871.2017v26i2p.231-253
LÓPEZ-LÓPEZ, A.; POCH-OLIVÉ, M.L.; LÓPEZ-PISÓN, J.; CARDO-JALÓN, E. Tratamiento del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la práctica clínica habitual. Estudio retrospectivo. Medicina (B Aires). 2019; Vol. 79 (Supl. 1): 68-71.
ROSA, M.I.P.D.; ROCHA, G.S. Estudo psicanalítico sobre Transtorno de Déficit de Atenção e/ou Hiperatividade (TDAH) na infância. Cad. Psicanál. (CPRJ), Rio de Janeiro, v. 42 n. 43, p. 249-264, jul./dez. 2020.
MARTINS, R.A.; RIBEIRO, M.G.; PASTURA, G.M.C.; MONTEIRO, M.C. Remediação fonológica em escolares com TDAH e dislexia. CoDAS, 2020;32(5):e20190086. doi: 10.1590/2317-1782/20192019086 DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192019086
PEREIRA, E.E.L.D.; MINERVINO, C.A.S.M.; CRUZ, L.F.P.; ROAMA-ALVES, R.J.; ANDRADE, J.M. Funções Executivas em Crianças com TDAH e/ou Dificuldade de Leitura. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, 2020, v. 36, e3623. doi: 10.1590/0102.3772e3623. Acesso em: 04/06/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3623
HADDAD, A.H.; YAZIGI, L.; RESENDE, A.C.; ARECO, K.C.N.; SEMER, N.L.; NETO, F.L. Personality Impairment in Children and Adolescents with ADHD. Paidéia, São Paulo, 2021, v. 31, e3105. doi: 10.1590/1982-4327e3105. Disponível em: www.scielo.br/paideia. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4327e3105
SANTOS, W.M.; ALBUQUERQUE, A.R. Efeito do destaque de palavras em tarefas escolares sobre comportamentos típicos do TDAH. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, 2021, v. 37, e37302. doi: 10.1590/0102.3772e37302. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e37302
DONIZETTI, I.S. TDAH e a importância de um diagnóstico correto. Caderno Intersaberes, Curitiba, v. 11, n. 32, p. 18-31, 2022.
FIORAVANTE, I.; LOZANO-LOZANO, J.A.; MARTELLA, D. Attention déficit hyperactivity disorder: A pilot study for symptom assessment and diagnosis in children in Chile. Frontiers in Psychology, 2022, 13:946273. doi: 10.3389/fpsyg.2022.946273. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.946273
WILLIG, T.N.; DAJON, M.; ASSATHIANY, R.; BRUN, L.; FOURNERET, P.; MASSÉ, M. et al. Healthcare pathways and practitioners’ knowledge about ADHD in children. Encéphale. 2023 Jul 4. doi: 10.1016/j.encep.2023.07.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.encep.2023.07.005
CHIODI, S.L.; FABRE, B.D.; HASHIMOTO, E.S.; LÚCIO, P.S. et al. Questionário de Capacidades e Dificuldades (SDQ): Predição do TDAH e TEA em Crianças. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 28, n. 2, p. 211-224, abr./jun. 2023. doi: 10.1590/1413-82712023280201. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712023280201
MANARA, K.M.; PICCININI, C.A. A tomada de decisão no tratamento de crianças com indicadores de TDAH. Psicol. estud., v. 29, e55617, 2024. doi: 10.4025/psicolestud. v. 29i1.55617. Acesso em: 04/06/2024. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.