THE IMPORTANCE OF PERMANENT HOSPITAL EDUCATION IN THE PERIOD OF COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i1.60Keywords:
Covid-19, Permanent Education, Hospital UnitsAbstract
The pandemic caused by the new Coronavirus (COVID-19) has become one of the greatest challenges of this century. Its historical and social impacts are still in progress, but its effects have affected both the health area and the economy of the world population. Emergencies in public health require quick actions, and constitute situations in which we must adapt our capacity to respond to unforeseen scenarios. Therefore, knowing and learning from the impacts of previous epidemics is the most effective way to improve the fight against their effects. Objective: To highlight the importance of continuing education in the hospital environment, highlighting the challenging period of COVID-19. Methodology: This study consists of a theoretical literature review, with descriptive purpose through documental, articles and bibliographic procedure, with contents collected from Scielo, LILACS, AND VHL databases between 2007 and 2021. using the descriptors COVID-19, PERMANENT EDUCATION AND HOSPITAL UNITS. Results:During the pandemic, it was possible to see that Continuing Education, in its role of promoting and inspiring the exchange of experiences, played a fundamental and unique role, providing professionals with the recognition of their limitations, the strengthening of their knowledge and the possibility of working together overcome limits and difficulties by developing your potential. Conclusion : It was observed that the role played by PE can promote, through teaching-learning, strategies for the offer of a care practice based on institutional processes, in a safe way for the patient.
Downloads
References
ALVES, ALBERTISA RODRIGUES; GOMES, ILVANA LIMA VERDE; CUSTÓDIO, LÍVIA LOPES. EDUCAÇÃO PERMANENTE EM ENFERMAGEM NA COVID-19: RELATO DE EXPERIÊNCIA. 2021. DISPONÍVEL EM: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/534. ACESSADO EM: 01 dez. 2021.
BRITO, LUCIANA; BORGES, LUNA; FORTES, PABLO; GOMES, ANDREIA; NARCISO, LUCIANA; PALÁCIOS, MARISA; -, SERGIO REGO; SANTOS, SONIA; SCHRAMM, FERMIN ROLAND; THOME, BEATRIZ. IMPACTOS SOCIAIS DA COVID-19: UMA PERSPECTIVA SENSÍVEL A DESIGUALDADE DE GENERO. 2020. DISPONÍVEL EM: https://portal.fiocruz.br/documento/impactos-sociais-da-covid-19-uma-perspectiva-sensivel-desigualdades-de-genero. Acesso em: 01 dez. 2021.
BRITO, SÁVIO BRENO PIRES; BRAGA, ISAQUE OLIVEIRA; CUNHA,CAROLINA COELHO; PALÁCIO, MARIA AUGUSTA VASCONCELOS; TAKENAMI, LUKARY. PANDEMIA DA COVID-19: O MAIOR DESAFIO SO SECULO XXI. 2020. DISPONÍVEL EM: https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/article/view/1531. Acesso em: 01 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01531
FELICIANO AB, et al. A PANDEMIA DE COVID-19 E A EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE. CADERNOS DA PEDAGOGIA, 2020; 14(29) 120-135.
FIGUEIREDO EBL, et al. DEZ ANOS DA EDUAÇÃO PERMANENTE COMO POLITICA DE FORMAÇÃO EM SAÚDE NO BRASIL:UM ESTUDO DAS TESES E DISSERTAÇÕES. Trab. educ. saúde, 2017; 15(1): 147-162 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00036
GOMES, ILVANIA LIMA VERDE; ALVES, ALBERTISA RODRIGUES; MOREIRA, THEREZA MARIA MAGALHÃES; CAMPOS, DANIELLA BARBOSA; FIGUEIREDO, SARAH VIEIRA. REFLEXÕES SOBRE A PANDEMIA COVID-19 E AÇÕES DE EDUCAÇÃO PERMANENTE EM ENFERMAGEM NUM HOSPITAL. 2020. DISPONÍVEL EM: https://www.globalacademicnursing.com/index.php/globacadnurs/article/view/45/100. Acesso em: 01 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/2675-5602.20200050
PERNAMBUCO. DECRETO nº 48.696/2020. DISPONIVEL EM: https://www.amupe.org/wpcontent/uploads/2020/03/Governo-de-Pernambuco-DECRETO-N%C2%BA-48.969-DE-23-DE-ABRIL-DE-2020-.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2021.
MINISTERIO DA SAÚDE,PORTARIA Nº 1.996, DE 20 DE AGOSTO DE 2007,DISPÕE SOBRE AS DIRETRIZES PARA A IMPLEMENTAÇÃO DA POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE. DISPONÍVEL EM: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2007/prt1996_20_08_2007.html. ACESSO EM: 08 dez. 2021.
NEVES, VANUSA NASCIMENTO SABINO ET AL. UTILIZAÇÃO DE LIVES COMO FERRAMENTA DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE DURANTE A PANDEMIA PELA COVID-19. EDUCAÇÃO & SAÚDE [online]. 2021, v. 42 [Acessado 1 Dezembro 2021] , e240176. DISPONÍVEL EM: <https://doi.org/10.1590/ES.240176>. Epub 22 Mar 2021. ISSN 1678-4626. https://doi.org/10.1590/ES.240176. ACESSO EM 07 DEZ. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/es.240176
SANTOS, RENATA LOPES DO NASCIMENTO ET AL. POTENCIALIDADE DA EDUCAÇÃO PERMANENTE NA PREVENÇÃO DA INFECÇÃO PELO COVID-19 EM PROFISSIONAIS DE SAÚDE: RELATO DE EXPERIÊNCIA. REVISTA ELETRÔNICA ACERVO SAÚDE | ISSN 2178-2091, 2021, | Vol.13(3) | DOI: https://doi.org/10.25248/REAS.e6465.2021, acessado em 08 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e6465.2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.