HEALTH EDUCATION IN THE CARE OF PATIENTS WITH HYPERTENSION
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i10.199Keywords:
Hypertension, Health education, Health promotion, Public healthAbstract
To discuss through the existing literature about health education as a form of care to patients with hypertension. This is an integrative literature review, based on data from Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS) and the Nursing Database (BDENF) via the Virtual Health Library (VHL). The guiding question was: "What does the literature address about health education as a form of care for patients with arterial hypertension? The following descriptors were used: "Arterial hypertension", "Health education", "Health promotion" and "Public health", as inclusion criteria were considered: full text, Portuguese, Spanish and English language, which portray the theme under study, published in the years 2012 to 2022, and as exclusion criteria: duplicate texts, incomplete and not focusing on the exposed theme. The descriptors were crossed through the Boolean operator "AND" for simultaneous search of the subjects. It is important to guide people regarding the introduction of complementary measures to the use of medications, such as changes in lifestyle, which favors the control of the disease. The aforementioned study emphasizes the importance of family participation in the treatment of hypertension, because this way the patient feels safer and will have a regular follow-up of the orientations that were passed on to him in the health unit.
Downloads
References
BARRETO, A.C.O et al. Percepção da equipe multiprofissional da Atenção Primária sobre educação em saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, p. 266-273, 2019.
BURESESKA, R.G et al. Estimulando o autocuidado com portadores de hipertensão arterial sistêmica: a luz de Dorothea Oren. Revista de Enfermagem, v. 8, n. 8, p. 235-244, 2012.
CARVALHO, C.G. Assistência de enfermagem aos portadores de hipertensão arterial sistêmica e diabetes mellitus. e-Scientia, v. 5, n. 1, p. 39-46, 2012.
COSTA, Y.F et al. O papel educativo do enfermeiro na adesão ao tratamento da Hipertensão Arterial Sistêmica: revisão integrativa da literatura. O mundo da saúde, v. 38, n. 4, p. 473-481, 2014. DOI: https://doi.org/10.15343/0104-7809.20143804473481
DIAS, E.G et al. Estilo de vida e fatores dificultadores no controle da hipertensão. Rev. enferm. UFPI,v. 4, n. 3, p. 24-29, 2015. DOI: https://doi.org/10.26694/reufpi.v4i3.3526
DIAS, E.G; SOUZA, E.L.S; MISHIMA, S.M. Influência da enfermagem na adesão do idoso ao tratamento da hipertensão. Revista Eletrônica Gestão e Saúde, v. 7, n. 3, p. 1156-1172, 2016. DOI: https://doi.org/10.18673/gs.v7i3.21987
DIAS, G.S et al. Fatores de risco associados à Hipertensão Arterial entre adultos no Brasil: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 962-977, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-064
FILHA, F.S.S.C; NOGUEIRA, L.T; MEDINA, M.G. Avaliação do controle de hipertensão e diabetes na Atenção Básica: perspectiva de profissionais e usuários. Saúde em Debate, v. 38, p. 265-278, 2014. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-1104.2014S020
HORVATH, C.M.S.P et al. Ações de educação em saúde às pessoas com hipertensão arterial: espaço para processo terapêutico, troca de conhecimentos e experiências. Revista de APS, v. 23, n. 2, p. 1-9, 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2020.v23.15991
MACHADO, L.E; CAMPOS, R. O impacto da diabetes melito e da hipertensão arterial para a saúde pública. Saúde e meio ambiente: revista interdisciplinar, v. 3, n. 2, p. 53-61, 2014.
MACHADO, J.C et al. Análise de três estratégias de educação em saúde para portadores de hipertensão arterial. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, p. 611-620, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015212.20112014
MAGRI, S et al. Programa de educação em saúde melhora indicadores de autocuidado em diabetes e hipertensão. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 14, n. 2, p. 386-400, 2020. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v14i2.1788
MAGRINI, D. W; MARTINI, J.G. Hipertensão arterial: principais fatores de risco modificáveis na estratégia saúde da família. Enfermería global, v. 11, n. 2, p. 1-10, 2012.
MENGUE, S.S et al. Acesso e uso de medicamentos para hipertensão arterial no Brasil. Revista de saúde pública, v. 50, p. 1-6, 2016.
MOTTA, M.D.C et al. Educação em saúde junto a idosos com hipertensão e diabetes: estudo descritivo. Uningá Review, v. 18, n. 2, p. 48-53, 2014.
MOURA, A.A; NOGUEIRA, M.S. Enfermagem e educação em saúde de hipertensos: revisão da literatura. JMPHC| Journal of Management & Primary Health Care, v. 4, n. 1, p. 36-41, 2013. DOI: https://doi.org/10.14295/jmphc.v4i1.165
OLIVEIRA, M.S.N et al. Autocuidado de idosos diagnosticados com hipertensão arterial e/ou diabetes mellitus. Rev. enferm. UFSM, v. 7, n. 3, p. 1-14, 2017. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769226344
PICCINI, R.X et al. Promoção, prevenção e cuidado da hipertensão arterial no Brasil. Revista de Saúde Pública, v. 46, p. 543-550, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102012005000027
SANTOS, F.G.T et al. Enfoque familiar e comunitário da Atenção Primária à Saúde a pessoas com Hipertensão Arterial. Saúde em debate, v. 43, p. 489-502, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912116
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v. 8, p. 102-106, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134
VIEIRA, M.R.M et al. Hipertensão Arterial e trabalho entre docentes da educação básica da rede pública de ensino. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 8, p. 3047-3061, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020258.26082018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.