PODCAST AS A LEARNING STRATEGY IN THE TRAINING PROCESS OF A RESIDENT PHYSIOTHERAPIST IN MENTAL HEALTH
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v3i4.272Keywords:
Health education, Webcast, Communication, Physiotherapy, Mental healthAbstract
Objective: To point out the contributions arising from the process of building an academic portfolio transformed into episodes of a podcast. Methodology: Descriptive study with a qualitative approach, in the modality of experience report, developed from the experiences and experiences of a resident physiotherapist in mental health, being pointed out possible contributions in the process of construction of an academic portfolio and questions about the protagonism and autonomy in the process of teaching, learning and participation. Results: We produced 13 descriptive episodes of a podcast, aimed at the execution of the learning objectives consolidated in the transversal theoretical axes: psychiatric reform module and history of madness; Brazilian psychiatric reform and public policies; care devices with psychosocial care network; psychosocial rehabilitation with social inclusion through work and practice scenarios. Final considerations: It is believed that this scientific production is an important pedagogical teaching strategy, and can become a tool in the dissemination of knowledge focused on physiotherapy in mental health, because with the help of digital information and communication technologies, it can reach a greater number of people, both from the general public and from physiotherapists who are interested in updating the knowledge acquired during graduation.
Downloads
References
CORADINI, Neirimar Humberto Kochhan; BORGES, Aurélio Ferreira; DUTRA, Charles Emerick Medeiros. Tecnologia educacional podcast na educação profissional e tecnológica. Revista eletrônica científica ensino interdisciplinar, v. 6, n. 16, 2020. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72020616216230
CHACÓN, Carmen T.; PÉREZ, Clevia J. El podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, n. 39, p. 41-54, 2011.
DUARTE, Sílvia Louzada; GARCIA, Maria Lúcia Teixeira. Reforma psiquiátrica: trajetória de redução dos leitos psiquiátricos no Brasil (Psychiatric Reform: the path of psychiatric beds reduction in Brazil. Emancipação, v. 13, n. 1, p. 39-54, 2013. DOI: https://doi.org/10.5212/Emancipacao.v.13i1.0003
DE CARVALHO, Rozana Neves Guimarães et al. Tecnologias digitais na educação. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 1, p. e412564-e412564, 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2564
DE CARVALHO, Rozana Neves Guimarães et al. Metodologias ativas para a aprendizagem na Instituição de Ensino Superior. Research, Society and Development, v. 11, n. 12, p. e293111234614-e293111234614, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34614
DE SOUZA, Dierlen Ferreira et al. Contribuições do Arco de Maguerez na formação em saúde: um relato de experiência/Contributions of Maguerez Arch for health training: an experience report. Journal of Nursing and Health, v. 11, n. 4, 2021.
DE OLIVEIRA, Lucca Correa Viana. O podcast no ensino de ciências da natureza:: uma revisão bibliográfica no Brasil e em Portugal. Recital-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, v. 4, n. 1, p. 188-200, 2022. DOI: https://doi.org/10.46636/recital.v4i1.193
DE MAGALHÃES, Murillo Nunes; RIBEIRO, Mara Cristina. A formação do fisioterapeuta e sua intersecção com a Saúde Mental: percepções dessa realidade. Debates em Educação, v. 12, n. 27, p. 266-284, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p266-284
FALCÃO, Rosana de Cássia Guedes et al. Cartilha educativa: possibilidades de caminhada no processo da Reforma Psiquiátrica. 2016. TCC (especialização) -Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.
GOMES, Rayana Maria Caminha Mendes et al. Café com Saúde: podcast como ferramenta de ensino nos cursos de saúde. Brazilian Journal of Technology, v. 3, n. 1, p. 48-58, 2020. DOI: https://doi.org/10.38152/bjtv3n1-002
HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. EDUCAUSE Review, Boulder, 2020.
IFEDAYO, Adu Emmanuel; ZIDEN, Azidah Abu; ISMAIL, Aziah Binti. Podcast acceptance for pedagogy: the levels and significant influences. Heliyon, v. 7, n. 3, p. e06442, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06442
MACHADO, Lucas Dias Soares et al. Health promotion conceptions and expressions in the training process of the multi-professional residency. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 30, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0129
MILLIGAN, Kevin John et al. Creation of a student-run medical education podcast: Tutorial. JMIR Medical Education, v. 7, n. 3, p. e29157, 2021. DOI: https://doi.org/10.2196/29157
MUSSI, Ricardo Frankllin; FLORES, Fabio Fernandes; DE ALMEIDA, Claudio Bispo. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 1-18, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
MUCIN, Danielle. As TICs no documento BNCC: a química nesse contexto. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
PAVAN, Fernanda Vicenzi et al. O cuidado em Saúde Mental: contribuições da fisioterapia. Revista Pesquisa em Fisioterapia, v. 11, n. 2, p. 279-281, 2021. DOI: https://doi.org/10.17267/2238-2704rpf.v11i2.3766
RAMOS, Willamis Tenório et al. Relato de experiência de um fisioterapeuta residente em saúde mental inserido em um hospital psiquiátrico do distrito federal. Journal of Education Science and Health, v. 2, n. 4, p. 01-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i4.145
SANTOS, Thaiane Santana et al. Contribuições de um projeto de extensão durante pandemia por COVID-19: relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, p. e48711226065-e48711226065, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26065
SOUZA, Adriana Alves Novais; SCHNEIDER, Henrique Nou. Da educação 1.0 à educação 3.0: desafios para a prática docente no Século XXI. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-20, 2022. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.17555.014
REHFELDT, Márcia Jussara Hepp; SILVA, Maurício Severo. Podcast como recurso de aprendizagem: um elo entre as mídias digitais, a aprendizagem significativa e o educar pela pesquisa. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 26, n. Especial, p. 1171–1194, 2019. DOI: 10.14393/ER-v26nEa2019-10. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-10
VENDRUSCULO, Victor Göttems et al. O Uso de podcast como ferramenta de comunicação: auxiliar na educação permanente em saúde. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 6, n. 1 (supl.), p. 10-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v6i1.124230
VETROMILLE-CASTRO, Rafael; KIELING, Helena dos Santos. Metodologias ativas e recursos digitais para o ensino de L2: uma revisão sobre caminhos e possibilidades. Ilha do Desterro, v. 74, p. 351-368, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80662
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.