CONTRIBUTIONS OF PSYCHOLOGY TO TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i10.205Keywords:
Psychology, Education, Training, TeacherAbstract
This work aimed to present the psychological theories about learning and development related to education and the teacher training process at a higher level. The research sought to highlight the elements of educational training that contribute to the difficulty of appropriating the knowledge of scientific psychology during the teacher training process. In everyday teaching practice, in undergraduate courses, it is possible to observe the growing devaluation of scientific psychology as an element in the formation of educational professionals. Thus, the teaching of psychology and the indifference about the content taught in undergraduate courses led to the following research question: what are the contributions of scientific psychology to the formation of teachers in undergraduate courses? To answer the research question, this article relied on a bibliographic research, using classical theories of psychology by Jean Piaget, Lev Vygotsky and Burros Fridrich Skinner related to the educational process.
Downloads
References
BECKER, Fernando. O que é o Construtivismo. In: Desenvolvimento e Aprendizagem sob o Enfoque da Psicologia II. Porto Alegre. UFRGS – PEAD, 2011.
DAVIDOFF, Linda. Introdução à Psicologia. São Paulo. ABDR: 2000
DOLLE, Jean Marie. Para compreender Piaget. Rio de Janeiro. Zahar Editores, 1985.
FOSNOT, Catherine Twomey. Construtivismo e Educação. Lisboa. Instituto Piaget, 1999
GOMES, Luiz Roberto. TEORIA CRÍTICA DA EDUCAÇÃO: experiências atuais de pesquisa no Brasil e na Alemanha. Comunicações. Piracicaba, 2015. Ano 22 n. 3.p. 145-154. ISSN. Impresso 0104-8481. ISSN Eletrônico 2238-121X 153 DOI: http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v22n3p145-15. Consultado em 08 de agosto de 2022. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v22n3p145-154
LUSTOSA JUNIOR, José Voste. AO POVO E AO GOVERNO: o ideário educacional do manifesto dos pioneiros da escola nova no Brasil. Campina Grande. Realize, 2013.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MONTE, Jaime Bezerra Do. Psicologia e dialética: um estudo sobre a aplicação do método dialético à pesquisa em psicologia. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
________. Psicologia da Educação. Florianópolis. IOESC, 2013.
MONTE, Jaime Bezerra; BÚRIGO, Sandra Adriana Neves. Desenvolvimento Infantil. Florianópolis. IOESC, 2004.
MORO, Maria Lucia Faria. Implicações de Epistemologia Genética de Piaget para a Educação. Curitiba. Ed. UFPR, 2003.
NOGUEIRA, Clélia. M. I. As teorias da aprendizagem e suas implicações no ensino de matemática. Maringá, 2007. Filosofia e Educação n.29. DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v29i1.141
PIAGET, Jean. Seis Estudos de Psicologia. Rio de Janeiro. Forense Editora Universitária, 25ª edição, 2011.
PINO, Angel. A psicologia concreta de Vigotski: suas implicações para educação. Psicologia da Educação. São Paulo, v.7/8, 1999.
SKINNER, B.F. Sobre o Behaviorismo. São Paulo. Cultrix, 1990.
VIGOTSKY, Lev Semionovitch. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo. Martins Fontes, 2007
ZANOTO, Maria de L. B. Formação de professores: a contribuição da análise do comportamento. São Paulo: Educ, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.