TEACHING-LEARNING PROCESS OF NURSING STUDENTS IN THE PANDEMIC PERIOD OF COVID-19: REFLECTIVE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i5.49Keywords:
pandemic is the spread of a recent disease,Abstract
The pandemic is the spread of a recent disease, having with main characteristic the proliferation of pathogens with epidemic potential along with ease of transmission and enormous power of mortality. The greatest impact caused in the teaching and learning process of students in traditional nursing education was the use of remote technologies. Therefore, the present study aims to reflect on the teaching-learning process of nursing students in the pandemic period of COVID-19. This is a descriptive, qualitative study of the reflexive analysis type, elaborated from a review of the literature on the teaching-learning process of nursing students in the pandemic period of COVID-19. The presentation of the explanations and reflections to be woven will take place in the form of conductive axes on the subject, coming from interpretations of the literature and also reflective impressions of the authors. These interpretations were guided by the understanding of the theme in the context of clinical nursing care supported by readings, reflections and discussion of the authors, based on three themes: Challenges of the teaching-learning process in the nursing academic during the pandemic; Impacts of the pandemic on the health of nursing students; Coping strategies to maintain the learning process in the pandemic period. It is concluded that, from the construction of a reflexive reading based on the theoretical articles used for the construction of this essay, it showed that large parts of the studies used refer to impacts on the teaching-learning process of nursing students, in view of the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
AFIFI, WA. et al. O impacto da incerteza e do enfrentamento comunitário na saúde mental após desastres naturais. Anxiety, Stress &Coping - An Internacional Journal, v25 n3 p.329-347. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/10615806.2011.603048
BERNARDO, Wanderley Marques; NOBRE, Moacyr Roberto Cuce; JATENE, Fábio Biscegli. A prática clínica baseada em evidências: parte II - buscando as evidências em fontes de informação. Rev. Assoc. Med. Bras., São Paulo, v. 50, n. 1, p. 104-108, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-42302004000100045
BEZERRA, I. M. P. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do coronavírus. J Hum Growth Dev. 2020.
BEZERRA, Italla Maria Pinheiro. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do corona vírus. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum, 2020.
CHANG, L. et al. Coronavirus Disease 2019: Coronaviruses and Blood Safety. Transfus Med Rev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmrv.2020.02.003
DIAS, Ana Paula et al. Práticas de enfermagem durante a pandemia de COVID-19: relato de experiências. Saúde Coletiva (Barueri), v. 11, n. 66, p. 6349-6358, 2021. DOI: https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i66p6349-6358
DOSEA, G. S., do ROSÁRIO, R. W. S., SILVA, E. A., FIRMINO, L. R., OLIBEIRA, A. M. dos S. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: A opinião de universitários durante a pandemia de COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, V.10, N.1, p. 137 – 148, 2020 DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148
FERREIRA, F. G. P., ALENCAR, A. B., BEZERRA, S. L., SOUSA, A. A. S. & CARVALHO., C. M. L. Uma reflexão sobre saúde mental do enfermeiro emergencista no contexto da pandemia pelo Covid-19. Research, Society andDevelopment, v. 9, n.7, e704974534, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4534
GEREMIA, Daniela Savi et al. Pandemia COVID-2019: formação e atuação da enfermagem para o Sistema Único de Saúde. Enfermagem em foco, v. 11, n. 1. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3956
GUSSO, Amanda Khetleen; DE CASTRO, Beatriz Cristina; DE SOUZA, Thiago Nunes. Tecnologias de Informação e Comunicação no ensino de Enfermagem durante a pandemia da COVID-19: Revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, p. e13610615576-e13610615576, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15576
LIRA, Ana Luísa Brandão de Carvalho et al. Educação em enfermagem: desafios e perspectivas em tempos da pandemia COVID-19. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020.
MACIEL, Marcela de Araújo Cavalcanti et al. Os desafios do uso de metodologias ativas no ensino remoto durante a pandemia do Covid-19 em um curso superior de enfermagem: um relato de experiência. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12.2021. DOI: https://doi.org/10.29380/2020.14.16.08
MATA, Luciana Regina Ferreira. O ensino do processo de enfermagem no contexto da Pandemia da Covid-19. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 11, 2021. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4438
OLIVEIRA, Adriana Cristina de; LUCAS, ThabataCoaglio; IQUIAPAZA, Robert Aldo. O que a pandemia da COVID-19 tem nos ensinado sobre adoção de medidas de precaução?. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 29, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0106
PAFUME, S. M., DA SILVA, É. C., & DE CARVALHO ANDRADE, A. Contribuição da formação em uma universidade privada para inserção dos enfermeiros no mercado de trabalho. Journal of Nursing and Health, v8 n12020. DOI: https://doi.org/10.15210/jonah.v8i1.12731
PRATA, Juliana Amaral et al. Mediações pedagógicas de ensino não formal da enfermagem durante a pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020.
RAFAEL, Ricardo de Mattos Russo et al. Sofrimento psíquico na pandemia de COVID-19: prevalência e fatores associados em uma faculdade de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021.
RIBEIRO, Olga Maria Pimenta Lopes et al. Ano internacional da enfermagem: dos 200 anos de Florence Nightingale à pandemia por COVID-19. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, 2020. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v10i0.3725
RIBEIRO, Wanderson Alves et al. Desafios do processo de ensino-aprendizagem no ensino superior em tempos de pandemia da covid-19: uma revisão de literatura. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26495-e26495, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.495
RIEGEL, Fernando et al. Desenvolvendo o pensamento crítico no ensino de Enfermagem: um desafio em tempos de pandemia de Covid-19. Escola Anna Nery, v. 25, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0476
ROCHA, Monique Soares et al. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários durante a pandemia do COVID-19. BrazilianJournalofDevelopment, v. 7, n. 8, p. 80959-80970, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n8-352
ROCHA, N. L., SORA, A. B. de A., LAPA, A. da T., dos SANTOS, D. D. Construindo o Projeto Cuidadosamente: reflexão sobre a saúde mental dos graduandos de Enfermagem frente ao COVID-19. Rev. Saúde Col. UEFS, Feira de Santana, Vol. 10: 13-17.2020. DOI: https://doi.org/10.13102/rscdauefs.v10i1.5153
ROTHER, E. T. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 2, n. 20, abr./jun. 2007. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/3070/307026613004.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001
SCORSOLINI-COMIN, F., MELO, L. P., ROSSATO, L., GAIA, R. S. P. Educação a distância na formação em enfermagem: reflexões sobre a pandemia da COVID-19. Rev baiana enferm. 2020;34:e36929. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.36929
SILVA GALVÃO, Drielly et al. Aspectos psicossociais de acadêmicos de Enfermagem durante a pandemia da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 2. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n2.ESP.4001
SILVA, A. N. C. D., MOREIRA, D. P., FREITAS, C. M. A. D., TEIXEIRA, A. K. S., & PINHEIRO, A. R. M. Estágio extracurricular de enfermagem: estratégia para a formação profissional. Enferm. foco (Brasília), 129-135. 2019.
SOUZA, C. J., GUERRA, T. R. B., CARVALHO, D. S., JESUS, R. V. L., COSTA, L. H. O., ISSOBE, M. K., VIEIFRA, H. L. S., SANTOS, D. A. As interfaces da (re) invenção do ensino na graduação em enfermagem em tempo de COVID-19. Research, Society andDevelopment, v. 9, n. 7, e289974190, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4190
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.