TEACHING-LEARNING PROCESS OF NURSING STUDENTS IN THE PANDEMIC PERIOD OF COVID-19: REFLECTIVE STUDY

Authors

  • Etyelle Silva de Oliveira
  • Wanderson Alves Ribeiro UFF
  • Pedro Oscar Lopes Salvati
  • Naiara Yasmim Pereira Marques
  • Claudio do Nascimento Ramos
  • Victor Hugo Barros de Almeida
  • Álvaro Luiz Vieira do Nascimento
  • Pedro Victor Gonçalves Ayres

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i5.49

Keywords:

pandemic is the spread of a recent disease,

Abstract

The pandemic is the spread of a recent disease, having with main characteristic the proliferation of pathogens with epidemic potential along with ease of transmission and enormous power of mortality. The greatest impact caused in the teaching and learning process of students in traditional nursing education was the use of remote technologies. Therefore, the present study aims to reflect on the teaching-learning process of nursing students in the pandemic period of COVID-19. This is a descriptive, qualitative study of the reflexive analysis type, elaborated from a review of the literature on the teaching-learning process of nursing students in the pandemic period of COVID-19. The presentation of the explanations and reflections to be woven will take place in the form of conductive axes on the subject, coming from interpretations of the literature and also reflective impressions of the authors. These interpretations were guided by the understanding of the theme in the context of clinical nursing care supported by readings, reflections and discussion of the authors, based on three themes: Challenges of the teaching-learning process in the nursing academic during the pandemic; Impacts of the pandemic on the health of nursing students; Coping strategies to maintain the learning process in the pandemic period. It is concluded that, from the construction of a reflexive reading based on the theoretical articles used for the construction of this essay, it showed that large parts of the studies used refer to impacts on the teaching-learning process of nursing students, in view of the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Etyelle Silva de Oliveira

Acadêmica do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Wanderson Alves Ribeiro, UFF

 

Enfermeiro. Mestre e Doutorando pela Programa Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde (PACCS) da Universidade Federal Fluminense (UFF); Pós-graduado em Enfermagem em Estomaterapia pela UERJ; Saúde da Família pela UNIRIO. Docente no curso de Graduação em Enfermagem e Pós-Graduação em Enfermagem em Obstetrícia, Emergência e Terapia Intensiva da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Pedro Oscar Lopes Salvati

Acadêmico do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Naiara Yasmim Pereira Marques

Acadêmica do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Claudio do Nascimento Ramos

Acadêmico do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Victor Hugo Barros de Almeida

Acadêmico do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Álvaro Luiz Vieira do Nascimento

Acadêmico do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

Pedro Victor Gonçalves Ayres

Acadêmic0 do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu

References

AFIFI, WA. et al. O impacto da incerteza e do enfrentamento comunitário na saúde mental após desastres naturais. Anxiety, Stress &Coping - An Internacional Journal, v25 n3 p.329-347. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/10615806.2011.603048

BERNARDO, Wanderley Marques; NOBRE, Moacyr Roberto Cuce; JATENE, Fábio Biscegli. A prática clínica baseada em evidências: parte II - buscando as evidências em fontes de informação. Rev. Assoc. Med. Bras., São Paulo, v. 50, n. 1, p. 104-108, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-42302004000100045

BEZERRA, I. M. P. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do coronavírus. J Hum Growth Dev. 2020.

BEZERRA, Italla Maria Pinheiro. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do corona vírus. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum, 2020.

CHANG, L. et al. Coronavirus Disease 2019: Coronaviruses and Blood Safety. Transfus Med Rev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmrv.2020.02.003

DIAS, Ana Paula et al. Práticas de enfermagem durante a pandemia de COVID-19: relato de experiências. Saúde Coletiva (Barueri), v. 11, n. 66, p. 6349-6358, 2021. DOI: https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i66p6349-6358

DOSEA, G. S., do ROSÁRIO, R. W. S., SILVA, E. A., FIRMINO, L. R., OLIBEIRA, A. M. dos S. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: A opinião de universitários durante a pandemia de COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, V.10, N.1, p. 137 – 148, 2020 DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148

FERREIRA, F. G. P., ALENCAR, A. B., BEZERRA, S. L., SOUSA, A. A. S. & CARVALHO., C. M. L. Uma reflexão sobre saúde mental do enfermeiro emergencista no contexto da pandemia pelo Covid-19. Research, Society andDevelopment, v. 9, n.7, e704974534, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4534

GEREMIA, Daniela Savi et al. Pandemia COVID-2019: formação e atuação da enfermagem para o Sistema Único de Saúde. Enfermagem em foco, v. 11, n. 1. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3956

GUSSO, Amanda Khetleen; DE CASTRO, Beatriz Cristina; DE SOUZA, Thiago Nunes. Tecnologias de Informação e Comunicação no ensino de Enfermagem durante a pandemia da COVID-19: Revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, p. e13610615576-e13610615576, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15576

LIRA, Ana Luísa Brandão de Carvalho et al. Educação em enfermagem: desafios e perspectivas em tempos da pandemia COVID-19. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020.

MACIEL, Marcela de Araújo Cavalcanti et al. Os desafios do uso de metodologias ativas no ensino remoto durante a pandemia do Covid-19 em um curso superior de enfermagem: um relato de experiência. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12.2021. DOI: https://doi.org/10.29380/2020.14.16.08

MATA, Luciana Regina Ferreira. O ensino do processo de enfermagem no contexto da Pandemia da Covid-19. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 11, 2021. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4438

OLIVEIRA, Adriana Cristina de; LUCAS, ThabataCoaglio; IQUIAPAZA, Robert Aldo. O que a pandemia da COVID-19 tem nos ensinado sobre adoção de medidas de precaução?. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 29, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0106

PAFUME, S. M., DA SILVA, É. C., & DE CARVALHO ANDRADE, A. Contribuição da formação em uma universidade privada para inserção dos enfermeiros no mercado de trabalho. Journal of Nursing and Health, v8 n12020. DOI: https://doi.org/10.15210/jonah.v8i1.12731

PRATA, Juliana Amaral et al. Mediações pedagógicas de ensino não formal da enfermagem durante a pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020.

RAFAEL, Ricardo de Mattos Russo et al. Sofrimento psíquico na pandemia de COVID-19: prevalência e fatores associados em uma faculdade de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021.

RIBEIRO, Olga Maria Pimenta Lopes et al. Ano internacional da enfermagem: dos 200 anos de Florence Nightingale à pandemia por COVID-19. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, 2020. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v10i0.3725

RIBEIRO, Wanderson Alves et al. Desafios do processo de ensino-aprendizagem no ensino superior em tempos de pandemia da covid-19: uma revisão de literatura. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26495-e26495, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.495

RIEGEL, Fernando et al. Desenvolvendo o pensamento crítico no ensino de Enfermagem: um desafio em tempos de pandemia de Covid-19. Escola Anna Nery, v. 25, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0476

ROCHA, Monique Soares et al. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários durante a pandemia do COVID-19. BrazilianJournalofDevelopment, v. 7, n. 8, p. 80959-80970, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n8-352

ROCHA, N. L., SORA, A. B. de A., LAPA, A. da T., dos SANTOS, D. D. Construindo o Projeto Cuidadosamente: reflexão sobre a saúde mental dos graduandos de Enfermagem frente ao COVID-19. Rev. Saúde Col. UEFS, Feira de Santana, Vol. 10: 13-17.2020. DOI: https://doi.org/10.13102/rscdauefs.v10i1.5153

ROTHER, E. T. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 2, n. 20, abr./jun. 2007. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/3070/307026613004.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

SCORSOLINI-COMIN, F., MELO, L. P., ROSSATO, L., GAIA, R. S. P. Educação a distância na formação em enfermagem: reflexões sobre a pandemia da COVID-19. Rev baiana enferm. 2020;34:e36929. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.36929

SILVA GALVÃO, Drielly et al. Aspectos psicossociais de acadêmicos de Enfermagem durante a pandemia da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 2. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n2.ESP.4001

SILVA, A. N. C. D., MOREIRA, D. P., FREITAS, C. M. A. D., TEIXEIRA, A. K. S., & PINHEIRO, A. R. M. Estágio extracurricular de enfermagem: estratégia para a formação profissional. Enferm. foco (Brasília), 129-135. 2019.

SOUZA, C. J., GUERRA, T. R. B., CARVALHO, D. S., JESUS, R. V. L., COSTA, L. H. O., ISSOBE, M. K., VIEIFRA, H. L. S., SANTOS, D. A. As interfaces da (re) invenção do ensino na graduação em enfermagem em tempo de COVID-19. Research, Society andDevelopment, v. 9, n. 7, e289974190, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4190

Published

2021-12-05

How to Cite

Silva de Oliveira , E. ., Ribeiro, W. A., Oscar Lopes Salvati , P. ., Yasmim Pereira Marques , N., Nascimento Ramos , C. do ., Barros de Almeida , V. H., … Gonçalves Ayres , . P. V. (2021). TEACHING-LEARNING PROCESS OF NURSING STUDENTS IN THE PANDEMIC PERIOD OF COVID-19: REFLECTIVE STUDY. RECISATEC SCIENTIFIC JOURNAL - ISSN 2763-8405, 1(5), e1549. https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i5.49

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)