IMPACT OF THE PANDEMIC OF COVID-19 ON THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF NURSING UNDERGRADUATE STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.53612/recisatec.v1i5.50Keywords:
descriptive exploratory study, with a mixed approachAbstract
This is a descriptive exploratory study, with a mixed approach (QUAN + QUAL) with the field research as a source of information, as a general objective: to evaluate the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching-learning process of nursing undergraduates. The research scenario was a university institution in Baixada Fluminense. The participants were nursing students, enrolled from the first to the tenth period of the course in question. In view of the ethical principles of Resolution of the National Health Council (CNS) no.466/2012 and project was forwarded to the Research Ethics Council (CEP). After approval, the research counted the structured questionnaire, containing sociodemographic characteristics and an interview with five accusations, through the Google Forms platform, being a link made available to the public of interest in social networks linked to the institution's course and in communication groups via mobile phone application. After data collection, the interviews were analyzed and the results were presented and described, followed by their discussion around the study variables, articulated with the conceptual framework and the analysis was made by frequency and percentage distribution. There were 285 responses to the survey, where 98.7% of the participants agreed to answer the questionnaire, declaring themselves aware of the information present. It was concluded that, although most of the participants were not diagnosed with COVID-19, all suffered the impact of the pandemic in their Teaching-Learning process.
Downloads
References
MARQUES, Lorraine Cichowicz et al. Covid-19: cuidados de enfermagem para segurança no atendimento de serviço pré-hospitalar móvel. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.678
ANDERSON, Roy M. et al. How will country-based mitigation measures influence the course of the COVID-19 epidemic?. The lancet, v. 395, n. 10228, p. 931-934, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30567-5
DE OLIVEIRA, Wender Antonio; CHAVES, Sandro Nobre. Os desafios da gestão do ensino superior durante a pandemia da covid-19: uma revisão bibliográfica. Revista de Saúde-RSF, v. 7, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.21783/rei.v7i1.605
FERREIRA, Francisco Glauber Peixoto et al. Uma reflexão sobre saúde mental do enfermeiro emergencista no contexto da pandemia pelo Covid-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e704974534-e704974534, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4534
Word Health Organization. Considerações para quarentena de indivíduos no contexto de contenção para doença por coronavírus (COVID-19). Interim guidance, Geneva.2020.
CAVALCANTE, Ana Suelen Pedroza et al. Educação superior em saúde: a educação a distância em meio à crise do novo coronavírus no Brasil. Avances en Enfermería, n. 1supl, 2020. DOI: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v38n1supl.86229
ROCHA, Natália Loureiro et al. Construindo o Projeto Cuidadosamente: reflexão sobre a saúde mental dos graduandos de Enfermagem frente ao COVID-19. Revista de Saúde Coletiva da UEFS, v. 10, n. 1, p. 13-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.13102/rscdauefs.v10i1.5153
SCORSOLINI-COMIN, Fabio et al. Educação a distância na formação em enfermagem: reflexões sobre a pandemia da covid-19. Revista Baiana de Enfermagem, v. 34, 2020. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.36929
FRANZOI, Mariana André Honorato; CAUDURO, Fernanda Leticia Frates. Atuação de estudantes de enfermagem na pandemia de Covid-19. Cogitare enfermagem, v. 25, 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/ce.v25i0.73491
DE SOUSA, Thiago Ferreira et al. Validade e reprodutibilidade do questionário Indicadores de Saúde e Qualidade de Vida de Acadêmicos (Isaq-A). Arquivos de Ciências do Esporte, v. 1, n. 1, 2013.
MARÇAL, Adriana do Rocio Vendrametto; RIBEIRO, Ealine Rossi; ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. Avaliação de profissionalismo como competência na formação do enfermeiro: uma revisão integrativa. Revista Espaço para a Saúde, p. 75-86, 2019. DOI: https://doi.org/10.22421/15177130-2019v20n1p75
SANTOS, Ana Thaís Santana et al. Integralidade do cuidado na formação do enfermeiro: visões e vivências do acadêmico de enfermagem. Enferm. foco (Brasília), p. 122-126, 2019. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n1.1397
DOSEA, Giselle Santana et al. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 137-148, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148
PEREIRA, Mara Dantas et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e652974548-e652974548, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4548
DA SILVA, Bruna Larissa Guedes; DA SILVA ALVES, Emiliane; FORTES, Aldaíza Ferreira Antunes. Percepção de estudantes de enfermagem sobre o que é ser enfermeiro. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, v. 23, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v23i2.2019.6136
LOPES NETO, David et al. Aderência dos cursos de graduação em enfermagem às diretrizes curriculares nacionais. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 60, n. 6, p. 627-634, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000600003
DE OLIVEIRA, Wender Antônio. Enfermagem: desafios e dificuldades no início da carreira. Revista de Enfermagem da FACIPLAC, v. 2, n. 2, 2016.
BRITO, Sávio Breno Pires et al. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia (Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology)–Visa em Debate, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020. DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01531
CESTARI, Virna Ribeiro Feitosa et al. Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, n. 2, p. 190-196, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201700029
CRESWELL, J. W. Uma estrutura para projeto. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, p. 21-42, 2007.
CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de Métodos Mistos-: Série Métodos de Pesquisa. Penso Editora, 2015.
CRESWELL, John W.; CRESWELL, J. David. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2017.
POLIT, D.; BECK, C.; HUNGLER, B. Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem: métodos, avaliação e utilização (A. Throrell, Trad.) Porto Alegre: Artmed. Trabalho original em Inglês publicado em, 2001.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
MINAYO, Maria Cecília de Souza. A produção de conhecimentos na interface entre as ciências sociais e humanas e a saúde coletiva. Saúde e Sociedade, v. 22, n. 1, p. 21-31, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902013000100004
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Construção da identidade da antropologia na área de saúde: o caso brasileiro. Antropologia da saúde: traçando identidade e explorando fronteiras. Rio de Janeiro: Relume Dumará, p. 29-46, 1998.
DA SILVA GALVÃO, Drielly et al. Aspectos psicossociais de acadêmicos de Enfermagem durante a pandemia da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 2. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n2.ESP.4001
RAMOS, Tangriane Hainiski et al. O impacto da pandemia do novo coronavírus na qualidade de vida de estudantes de enfermagem. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, 2020. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v10i0.4042
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa et al. Usos de tecnologias da informação e comunicação no ensino superior em Enfermagem durante a pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Information Science: research trends, v. 15, p. e02108-e02108, 2021. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02108
DA SILVA PEREIRA, Renata Martins et al. VIVÊNCIA DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS EM TEMPOS DE PANDEMIA DO COVID-19. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (sup), 2020. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3458
PISSAIA, Luís Felipe; DA COSTA, Arlete Eli Kunz. Pandemia da covid-19: percepções de estudantes de enfermagem sobre o seu ensino. Oikos: Família e Sociedade em Debate, v. 32, n. 1, p. 148-164, 2021. DOI: https://doi.org/10.31423/oikos.v32i1.11312
DE SOUZA SOARES, Tárcila Lorrane Fernandes; DE SANTANA, Ícaro Silva; COMPER, Maria Luiza Caires. Ensino remoto na pandemia de COVID-19: lições aprendidas em um projeto de extensão universitário. Dialogia, n. 36, p. 35-48, 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18396
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECISATEC, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECISATEC apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.