ANXIETY AND SOCIAL ISOLATION IN ADOLESCENCE: HOW TO MANAGE?

Authors

  • Andréa Maria da Silveira Goldani Pinheiro
  • Patrícia Maria de Azevedo Pacheco Unilasalle
  • Luís Antônio Monteiro Campos
  • Claudia Brandão Behar Unilasalle
  • Thelma Mary Araujo de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i2.76

Keywords:

Anxiety; adolescence; social isolation; TCC

Abstract

Anxiety is a topic much studied and discussed in contemporary times, living in a competitive society seems to be a challenge. There are several anxiety-promoting triggers that exist in everyday life. In some cases, the exacerbation of symptoms associated with anxiety leads to the emergence of anxiety disorders. Adolescents, because they are in a development phase full of changes, are already experiencing many uncertainties and concerns, are strong candidates for the disorders. In times of social isolation, the probability seems to increase. Cognitive-behavioral therapy (CBT) offers rich and useful tools for adolescents to learn how to manage anxiety and thus protect themselves from the damage resulting from the disorders. In this article we will discuss about anxiety, adolescence, social isolation, and anxiety management from CBT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Maria da Silveira Goldani Pinheiro

Professora na Unilasalle

Patrícia Maria de Azevedo Pacheco, Unilasalle

Psicóloga, Professora na Unilasalle

Luís Antônio Monteiro Campos

Universidade Católica de Petrópolis e PUC-Rio

Claudia Brandão Behar, Unilasalle

Professora na Unilasalle

Thelma Mary Araujo de Oliveira

Professora na Universidade Estácio de Sá

References

ALMEIDA, Isabelle Lina; REGO, Jaqueline Ferraz; TEIXEIRA, Amanda Carvalho Girardi; MOREIRA, Marília Rodrigues. Isolamento social e seu impacto no desenvolvimento de crianças e adolescentes: uma revisão sistemática https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385 acesso em 20/01/2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385

ASBHAR, F. Transtornos ansiosos na infância e adolescência: aspectos clínicos e neurobiológicos. Jornal de Pediatria. Vol. 80. Nº 2. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0021-75572004000300005

ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. DSM-5. Estados Unidos. 2013.

BECK, Judith S. Terapia Cognitiva - Teoria e Prática. São Paulo: Artmed, 1997.

BECK, Aaron T.; CLARK, David A. Vencendo a preocupação com terapia cognitivo-comportamental. Porto Alegre: Artmed, 2012.

CARTER, B.; MCGOLDRICK, M. As mudanças no ciclo de vida familiar: uma estrutura para a terapia familiar. Porto Alegre: Artmed. 1995.

COPLAN Robert J., RUBIN, Kenneth H., In A. Lococo, KH Rubin , L'isolamento Sociale Durante L'infanzia Retraimento social na infância: abordagens conceituais, definições e questões metodológicas. Milan, Italy: Unicopli.2007

FREIRE, Teresa; TAVARES, Dionísia. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Portugal. Escola de Psicologia da Universidade do Minho, 2011. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/rpc/v38n5/a03v38n5.pdf>. Acesso: 06 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-60832011000500003

HABIGZANG, Luísa F.; LAWRENZ, Priscila. Relacionamentos, sexualidade e autoestima. In: NEUFELD, Carmem Beatriz. (Org.). Terapia Cognitivo-Comportamental para adolescentes: uma perspectiva transdiagnóstica e desenvolvimental. Porto Alegre: Artmed, 2017. p.324 – 338.

LEAHY, Robert L. Livre de ansiedade. Porto Alegre: Artmed, 2011.

LEAHY, Robert L. Terapia do Esquema Emocional. Porto Alegre: Artmed, 2016.

PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth D. Desenvolvimento Humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

RANGÉ, Bernard P.; PALMA, Priscila de C.; CARVALHO, Marcele R.; PENIDO, Maria Amélia; COUTINHO, Fernanda C.; BORBA, Angélica G. Terapia cognitivo-comportamental em grupo para transtornos de ansiedade. In: NEUFELD, Carmem Beatriz.; RANGÉ, Bernard P. (Org.). Terapia Cognitivo-Comportamental em grupos: das evidências a prática. Porto Alegre: Artmed, 2017. p.57 – 77.

RUBIN, K., & Mills, R. (1988). The many faces of social isolation in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 916-924. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.6.916

RUBIN, K., Bukowski W. M., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships ad groups. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology (vol. 3, chap. 10, 6th ed., pp. 571-645). Hoboken: John Wiley & Sons.

RUBIN, K. H., Wojslawowicz, J. C., Burgess, K. B., Rose-Krasnor, L., & Booth-LaForce, C. L. (2008). The best friendships of shy/withdrawn children: Prevalence, stability, and relationship quality. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 139-153. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-005-9017-4

SOUZA, João Paulo M.; OSÓRIO, Flávia de L.; SCHNEIDER, Bruno Z.; CRIPPA, José Alexandre de S.; Transtornos de ansiedade (transtorno de ansiedade generalizada, ansiedade de separação e fobia social). In: ESTANISLAU, Gustavo M.; BRESSAN, Rodrigo A.; (Org). Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber. Porto Alegre: Artmed, 2014. p.101 – 117.

MACEDO, Lídia Suzana Rocha; SPERB,Tania Mara. Regulação de emoções na pré-adolescência e influência da conversação familiar. Psic.: Teor. e Pesq. 29 (2) • Jun 2013 • https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000200002. Acesso 12 de agosto 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000200002

STALLARD, Paul. Ansiedade: Terapia cognitiva-comportamental para crianças e jovens. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2022-02-20

How to Cite

Silveira Goldani Pinheiro, A. M. da ., Pacheco, P. M. de A., Campos, L. A. M., Behar, C. B. ., & Oliveira, T. M. A. de . (2022). ANXIETY AND SOCIAL ISOLATION IN ADOLESCENCE: HOW TO MANAGE?. RECISATEC - SCIENTIFIC JOURNAL HEALTH AND TECHNOLOGY, 2(2), e2276. https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i2.76

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)